Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De tweede generatie van de Kona, die in het najaar van 2023 uitkwam, is merkelijk groter dan zijn voorganger: met zijn 4,35 meter is hij ongeveer even lang als de eerste Tucson van twee decennia terug. Deze tweede Kona koppelt een voor een SUV gunstige stroomlijncoëfficiënt (Cx van 0,27) aan een erg gewaagde stijl. Vooral dan vooraan, met de lichtstrip van leds die over de hele bumper loopt. Prominente wielkasten en een dak in een contrasterende kleur (een optie weliswaar) maken het plaatje compleet. Binnenin doet het sobere en luchtige dashboard denken aan dat van de Ioniq-modellen. Alles is degelijk geassembleerd, hoewel de vele verschillende soorten kunststoffen enigszins afbreuk doen aan de kwaliteitsindruk. Zowel voor- als achterin heb je een uitgesproken gevoel van ruimte, en ook de koffer is nu die van een gezinsauto waardig.
Hoewel binnen het Kona-gamma een glansrol is weggelegd voor de elektrische varianten, blijven ook de verbrandingsmotoren aan boord – op de diesel na dan. Het instapmodel is de 1.0 T-GDi met 100 pk, uitsluitend beschikbaar met een manuele zesbak. De 1.6 T-GDi met 138 pk is naast manueel ook leverbaar met een gerobotiseerde zevenbak. De topversie, de 1.6 T-GDi met 170 pk, is er alleen met die 7DCT. Er is ook een zelfopladende hybride, die in de loop van 2024 enkele pk’s moest inleveren en nu nog maar 129 pk ontwikkelt. Het weggedrag is vrij dynamisch en precies… ten koste van het comfort, zeker als de auto uitgerust is met grote velgen.
Zijn look zal misschien niet ieders smaak zijn, maar aan kwaliteiten heeft deze Hyundai Kona alvast geen gebrek. Zowel qua binnenruimte als qua ergonomie en kwaliteit speelt generatie twee duidelijk een klasse hoger dan zijn voorganger.