Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Drie jaar na zijn introductie kreeg de Kona eind 2020 een facelift, die gevolgen had voor het uiterlijk, maar vooral voor het interieur: de volledige middenconsole werd hertekend, om plaats te bieden aan het nieuwe multimediasysteem met 10,25 duim groot aanraakscherm. In vergelijking met de Stonic van zusterbedrijf Kia staat de Kona op een specifiek platform, met een 2 centimeter langere wielbasis, die met name de plaats voor de achterste inzittenden ten goede komt. De moduleerbaarheid is daarentegen niet bijzonder, en de achterbank is bijvoorbeeld niet verschuifbaar. Wat de kofferinhoud betreft, doet de Kona weliswaar beter dan zijn Kia-neef, maar verzet hij zeker geen bakens in deze categorie. Bovendien bevindt de laaddrempel zich hoog boven de grond.
Onder de motorkap is het aanbod erg divers. Bij de benzines krijgt de 1.0-driecilinder van 120 pk het gezelschap van de sportief getinte 1.6 van 198 pk en de ronduit sportieve N, met zijn tweeliter van liefst 280 pk. Daarnaast biedt Hyundai ook nog altijd een full hybrid (141 pk) en twee elektrische (39,2 en 64 kWh) versies aan. Hyundai’s kleine SUV vertoont een efficiënt weggedrag en stuurt aangenaam, dankzij een snedige voortrein. Bovendien kan zijn ophanging overweg met alle types wegdek.
Een stijlvolle look en een aangenaam rijgedrag: de Hyundai Kona is het ontdekken waard. De meerwaarde ten opzichte van de Bayon zit hem in zijn uitgebreidere motorpalet, dat zelfs een zelfladende hybride omvat. Helaas is die duur en niet zo zuinig als beloofd, zodat de kleine 1.0 T-GDi uiteindelijk de voorkeur geniet.