Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Na een eerste update in 2019 kreeg de Jaguar XE voor 2021 een tweede opfrisbeurt, met als voornaamste nieuws alweer de komst van een nieuw infotainmentsysteem: het Pivi Pro, dat qua gebruiksvriendelijk en snelheid een wereld van verschil vormt met de oude aanraakinterface. Deze vierdeurs heeft een revolutionaire koetswerkstructuur, maar zijn behoudsgezinde design overtuigt minder. Door de duikende daklijn is achterin instappen trouwens geen sinecure voor grotere passagiers. Het interieur beschikt over voldoende bergvakken en heeft een modern design, waarbij de afwerkingskwaliteit na al die facelifts stilaan in de buurt komt van de Duitse benchmarks, zonder ze echter te evenaren.
De XE rijdt zeer dynamisch, biedt een uitstekende koetswerkcontrole en vertoont een neutraal evenwicht. Daarnaast verschaft hij zijn inzittenden ook een goed comfort: het is stil in het interieur en de stoelen steunen uitstekend, maar vooral de kwaliteit van de schokdemping dwingt respect af. Onder de motorkap schuilen enkel nog Ingenium-tweeliters met drukvoeding, gekoppeld aan een achttrapsautomaat. De zuinige diesel –sinds 2021 voorzien van een mildhybride ondersteuning – levert 204 pk en drijft naar keuze de achterwielen of de vier wielen aan. Bij benzinerijders beperkt de keuze zich tot de achterwielaangedreven P250 en in tegenstelling tot de SUV’s van Jaguar doet de XE het zonder PHEV-afgeleide. Samen met de afwezigheid van een breakversie maakt dat de zo al hopeloze strijd tegen de Duitse concurrentie nog moeilijker.
De XE rijdt net zo dynamisch als de BMW 3 en evenaart het ophangingscomfort van de Mercedes C. Voor een vergelijkbaar prijskaartje krijg je een veel rijkere standaarduitrusting, gecombineerd met een vleugje Britse flair.