Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Compass, die uit 2017 stamt, rust op het platform van de Renegade, maar dan met een verlengde wielbasis. In het voorjaar van 2021 onderging het model een facelift, waarbij vooral het dashboard helemaal hertekend werd: het geheel ziet er niet alleen moderner uit, maar voelt ook degelijker aan. Verder deden digitale instrumenten hun intrede, terwijl achter het centrale aanraakscherm (met een diameter tot 10,25 duim) het UConnect 5 van de groep draait, inclusief een goed werkende spraakassistent. Achterin is het zelfs op de middelste plaats comfortabel zitten, en dat is toch vrij uitzonderlijk. De koffer betaalt het gelag: het laadvolume is kleiner dan gemiddeld in deze klasse, en de hoge laaddrempel bemoeilijkt het laden en lossen van bagage.
Rijden doet deze Jeep in de eerste plaats comfortabel: hij verteert wegoneffenheden zonder morren, maar slaagt er in bochten niet helemaal in om koetswerkbewegingen onder controle te houden. Sinds het verdwijnen van de 1.3-turbo op benzine en de 1.6-diesel is het motoraanbod beperkt tot de mildhybride 1.5 en twee PHEV-varianten. Die eerste maakt gebruik van een mildhybridesysteem op 48 volt en stuurt 130 pk naar de voorwielen. De twee plug-inhybride varianten (4xe, 190 of 240 pk) kunnen alle vier de wielen aandrijven dankzij de combinatie van hun 1.3 op benzine en een elektromotor.
Deze tweede generatie van de Compass kan rekenen op een interessante verhouding prijs-uitrusting, maar ook op een degelijk comfort. Daarnaast spreekt de merknaam Jeep nog altijd tot de verbeelding en weet de Compass met zijn look van kleine Cherokee vast ook wel de nodige zieltjes te winnen. De facelift heeft hem bovendien deugd gedaan.