Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Onder zijn kaarsrechte vormen deelt de Jeep Renegade, die alweer uit 2014 stamt, zijn platform met de Fiat 500X. Het interieur blijft er net zo origineel uitzien als de buitenkant en is vrij goed afgewerkt, zowel wat de materiaalkeuze als de assemblage betreft. Achterin hoef je geen uitzonderlijke snufjes inzake moduleerbaarheid te verwachten, maar de achterbank (die wel nogal vlak is) biedt voldoende ruimte om twee volwassenen comfortabel te laten plaatsnemen. De kofferinhoud is daarentegen beperkt tot 350 liter (en maar 330 in de plug-in).
Nadat zowel de 1.0-driecilinder en de 1.3-vierpitter op benzine als de 1.6-diesel uit het aanbod werden geschrapt, is de basismotor de recente 1.5 met een mildhybridesysteem op 48 volt die goed is voor 130 pk. Er is ook een plug-inhybride variant van 240 pk van de partij: deze koppelt een 1.3-turbo op benzine aan twee elektromotoren: de eerste ligt voorin en dient als generator, terwijl de hoofdmotor op de achteras ligt en de achterwielen in beweging zet – daarmee is deze 4xe meteen de enige vierwielaangedreven Renegade. Deze kleine Jeep is nog altijd in zijn element op onverharde paden, maar ligt ook stevig op de weg. Des te spijtiger dan ook dat het stuur zo kunstmatig aanvoelt.
Jeep heeft een geslaagde overstap weten te maken naar de wereld van de kleine cross-overs. De Renegade verzoent op meer dan overtuigende wijze de traditionele Jeep-look en -offroadcapaciteiten met de wegligging, de binnenruimte en de motoren, incluis hybrides, die je van een moderne SUV mag verwachten.