Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De nieuwe Niro, die in 2022 werd gelanceerd, is niet alleen aanzienlijk aantrekkelijker dan zijn voorganger, maar ook groter (+7 centimeter). Hij laat zich graag opmerken met zijn C-stijl, die verkrijgbaar is in een contrasterende kleur. Binnenin is er een goede mix van aanraaktechnologie en fysieke knoppen, wat goed is voor de ergonomie. Anderzijds stelde de afwerking ons een beetje teleur in het licht van de Koreaanse normen (vanwege een aantal iele knoppen, een zeer ruwe bekleding van de middenconsole en deurbekledingspanelen van harde kunststof). Maar daar staat dan weer tegenover dat veel van de materialen milieuvriendelijk zijn (dakhemel van oud behang, kofferbekleding van gerecycleerde vezels, enzovoort).
De achterbank is geschikt voor volwassenen: er is voldoende beenruimte en je kunt zelfs je voeten onder de voorstoelen schuiven, wat niet altijd het geval is in geëlektrificeerde auto’s. Ook deze generatie van de Niro is verkrijgbaar als zelfopladende hybride (HEV, 141 pk), als plug-inhybride (183 pk, 65 kilometer officieel elektrisch rijbereik) én als volledig elektrische auto (204 pk, 460 kilometer aangekondigde autonomie). De kofferruimte is in alle drie de gevallen interessant, hoewel die van de EV-versie wat volume moet opofferen aan de grote batterij (64,8 kWh). De zuiver elektrische Niro beschikt over een interne driefasige oplader van 11,2 kW, maar de oplaadcapaciteit met gelijkstroom is niet top (maximaal 80 kW) en minder interessant dan die van de Kia EV6.
De Niro is niet bijzonder dynamisch of sprankelend, maar het is in de eerste plaats een rationele auto die zijn werk naar behoren doet, leverbaar is met drie verschillende efficiënte geëlektrificeerde aandrijflijnen en in alle gevallen kan uitpakken met een goede verhouding prijs-kwaliteit.