De Velar dateert uit 2017 en heeft in zijn huidige gedaante twee opfrisbeurten achter de rug (2020 en 2023). Aan de grote lijnen werd nooit geraakt, en deze SUV ziet er nog altijd uit als een conceptcar die zo van een of andere autosalonvloer werd geplukt. Technisch is de Velar de evenknie van de Jaguar F-Pace, en de twee delen dan ook hun platform. De sfeer in het interieur is al net zo modern als het koetswerk eruitziet. Op het dashboard is bijna geen enkele knop meer te vinden; als interface doen twee schermen op de middenconsole dienst. De algemene indruk is er een van luxe en gezelligheid en de stoelen zitten uitzonderlijk comfortabel. De beenruimte achterin stelt daarentegen teleur voor zo’n grote auto.
Klanten kunnen kiezen uit verschillende motoren, gaande van een tweeliter-viercilinder tot een drie liter grote zes-in-lijn, telkens op benzine en diesel en de meeste voorzien van een lichte vorm van elektrische ondersteuning via een starter-alternator (MHEV). Sinds 2020 is er ook een plug-inhybride, die bij de update van 2023 een grotere batterij kreeg. Daardoor bedraagt het elektrische rijbereik van die Velar P400e nu 64 kilometer (WLTP). Een gestuurde schokdemping is standaard op alle modellen, en op de plug-inversie na zijn zelfs luchtveren altijd inbegrepen. Daarmee rijdt de Velar verrassend lichtvoetig, al maakt toch vooral het comfort indruk.
De Velar gooit hoge ogen, en niet alleen door zijn look van conceptcar voor de openbare weg: deze Range Rover rijdt ook uitzonderlijk comfortabel én behoudt bovendien echte offroadcapaciteiten. Alleen is hij een dure vogel, terwijl z