Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Deze vijfde generatie van de grote SUV van Lexus rust op het platform van zijn kleinere broer NX, maar dan in alle richtingen uitgerekt. Dankzij het gebruik van lichtere materialen weegt de nieuwe RX tot 90 kilogram minder dan zijn voorganger en is zijn zwaartepunt met 1,5 centimeter verlaagd. Binnenin is het meubilair zeer verfijnd en er heerst een rustgevende sfeer, temeer omdat de geluidsisolatie uitstekend is. Op de achterbank van deze vijfzits-SUV kun je de rugleuningen verstellen. De koffer is nog steeds niet erg ruim, maar het volume van de ‘zelfopladende’ hybride is identiek aan dat van de plug-in.
Inderdaad, de RX is voor het eerst verkrijgbaar als plug-inhybride: deze RX 450h+ met 309 pk – die voorlopig nog fiscaal voordelig is voor professionals – combineert een 2.5-benzinemotor met twee elektromotoren. Zijn lithium-ionbatterij van 18,1 kWh biedt in theorie een elektrisch rijbereik van 65 kilometer en wordt gecombineerd met een geïntegreerde lader van 6,6kW. Daarnaast biedt Lexus ook twee ‘zelfopladende’ hybrides aan: de 350h (2.5-benzine + elektromotor) met 250 pk en de 371 pk sterke 500h. Deze laatste combineert een drukgevoede 2.4 met een elektromotor, en is gekoppeld aan een echte zestrapsautomaat, die de motor minder laat ‘malen’ dan het planetaire tandwielstelsel van de andere versies. De 500h heeft ook achterwielsturing. De nieuwe RX beschikt sowieso over vierwielaandrijving en biedt een dynamisch evenwicht dat in de vorige generatie ontbrak.
De nieuwste RX behoudt de kwaliteiten van zijn voorganger, maar verbreedt zijn werkterrein met een gevarieerder aanbod: naast de basis-350h is er nu ook een veel dynamischere ‘zelfopladende’ hybride (de 500h met klassieke automaat en achterwielsturing) én een plug-inhybride met een groot elektrisch rijbereik.