Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige CX-5 dateert uit 2017 en werd voor modeljaar 2022 nog eens opgefrist – voor het tweede jaar op rij dus. Uiterlijk blijven de aanpassingen ook nu miniem, maar binnenin groeide de schermdiagonaal alweer, ditmaal naar 10,25 duim. Bovendien heeft de CX-5 eindelijk recht op een fatsoenlijk geconnecteerd multimediasysteem. Het dashboard blijft niettemin vasthouden aan zijn erg klassieke lay-out. De koffer is niet zo groot als die van sommige concurrenten, maar is makkelijk toegankelijk, eventueel zelfs via een (weliswaar trage) gemotoriseerde kofferklep. Typisch Japans is het uitrustingsbeleid, dat weinig marge voor personalisering laat.
Onder de motorkap vinden we twee atmosferische benzines: een 2-liter van 163 pk (met cilinderuitschakeling in combinatie met de handgeschakelde zesbak) en een 2.5 van 194 pk. Daarnaast is ook de 2.2-diesel nog altijd van de partij. Deze uitzonderlijk zachte en stille zelfontbrander ontwikkelt 150 of 184 pk. Vierwielaandrijving is standaard op de krachtigste diesel, maar eveneens verkrijgbaar op de drie andere motoren. Ook een zestrapsautomaat is telkens mogelijk (en standaard op de 2.5 SkyActiv-G). Onderweg kan deze CX-5 terugvallen op Mazda’s G-Vectoring Control, een systeem dat kortstondig het motorkoppel kan beperken om zo de levendigheid te verbeteren, maar ook het comfort, doordat er minder parasietreacties in de stuurkolom voelbaar zijn.
De Mazda CX-5 is een uitgekiende SUV. Hij is ruim en functioneel vanbinnen en aangenaam om mee te rijden. Wij zouden voor de 2.0-benzine gaan of voor de koppelrijke 2.2 SkyActiv-D 150, al is het in dat laatste geval wel kiezen tussen vierwielaandrijving of een automaat.