Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige Mazda 3 wordt – zeker als vijfdeurs – vrijwel unaniem erkend als een van de knapste auto’s in zijn klasse. Maar wie mooi wil zijn, moet pijn lijden: de brede achterstijl hindert het zicht schuin naar achteren en de koffer heeft maar een inhoud van 358 liter – povertjes voor een auto van 4,46 meter lang. De klassieker ontworpen vierdeurs doet op dat vlak beter (450 liter). Het plaatsaanbod achterin is behoorlijk, zonder meer. Gelukkig ondervinden de inzittenden niet al te veel hinder van de aflopende daklijn. Een kleine update in 2023 bracht een 10,25 duim groot infotainmentscherm (met sinds kort ook digitale assistentie van Alexa) en een inductielader naar het interieur. De materiaalkeuze van het stijlvol getekende dashboard is trouwens uitstekend.
Al van bij de eerste kilometers valt de prima geluiddemping op. Daarnaast verteert de ophanging wegoneffenheden met gemak, terwijl ze tegelijkertijd koetswerkbewegingen netjes intoomt. In combinatie met een nauwkeurig stuur laat deze Japanner zich dan ook erg aangenaam rijden. De beschikbare benzinemotoren zijn allemaal atmosferisch en uitgerust met microhybride hulp: bovenaan staat de 2.0 e-SkyActiv-X van 186 pk, daaronder de grotere, maar minder krachtige 2.5 SkyActiv G M Hybrid met 140 pk. Opvallend: naast de wat slome zestrapsautomaat zijn beide motoren ook nog beschikbaar met een manuele zesbak.
De Mazda 3 wil zich onderscheiden op verschillende vlakken: qua uiterlijk, maar ook technisch, met zijn grote atmosferische benzinemotoren die net zo zuinig kunnen zijn als een diesel. Een heerlijk origineel alternatief... mits praktische aspecten niet helemaal bovenaan op je prioriteitenlijstje staan.