Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige Mazda 6 werd begin 2013 gelanceerd en kreeg voor modeljaar 2019 een nieuwe update. Voor het koetswerk had die weinig gevolgen, maar het interieur werd daarbij volledig hertekend. Tegelijkertijd werd ook de veiligheidsuitrusting uitgebreid. De binnenruimte in deze flink uit de kluiten gewassen vierdeurs – die een langere wielbasis heeft dan de breakversie – is meer dan behoorlijk, ook al weet de concurrentie de centimeters beter te benutten. Het dashboard getuigt van een indrukwekkende afwerking en de materiaalkeuze werd bij elke facelift verbeterd. De cockpit heeft nog altijd alles om de dynamische bestuurder te behagen, te beginnen bij uitstekende bedieningsorganen.
Hoewel de 6 zich over het algemeen efficiënt gedraagt, blijkt hij echter ook altijd wat zwaar aan te voelen, al zorgt het G-Vectoring Control-systeem voor een uitstekende grip in de bochten. Hoed u ook voor de te grote velgen van de topversies, omdat die het comfort aantasten. De diesels zijn ondertussen verdwenen, waardoor het gamma enkel nog bestaat uit atmosferische viercilinders op benzine: de 2.0 SkyActiv-G met 145 pk en 163 pk en de 2.5 SkyActiv-G van 194 pk. Een zestrapsautomaat is leverbaar voor de 163 pk-versie van de 2.0 en standaard op de 2.5.
De Mazda 6 gooit hoge ogen met zijn looks, afwerkingskwaliteit en slimme technologische keuzes. De benzinemotoren zijn verrassend zuinig, waarbij de 2.5 uitstekend bij deze grote vierdeurs past, maar de 2.0 kan al volstaan... mits je hem een beetje op toeren houdt.