Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De naam 'Artura' verwijst naar 'Art' en 'Futura', de twee filosofieën die deze in 2021 gelanceerde McLaren moet vertegenwoordigen. Dat blijkt nochtans niet uit het koetswerk van deze coupé, dat een mengvorm lijkt van andere McLaren-modellen en uiteindelijk weinig vernieuwend is. Binnenin is de evolutie tastbaarder en onder meer zichtbaar in het nieuwe infotainmentsysteem, waarvan het scherm meer naar de bestuurder gericht is. Het instrumentendisplay wordt geflankeerd door twee schakelaars: eentje om de rijmodi van de hybride aandrijflijn in te stellen, de andere voor het chassis.
Na de hypercar P1 is de Artura de tweede plug-inhybride in de McLaren-stal. Onder de kap ligt een nagelnieuwe 3-liter-V6 van 585 pk gekoppeld aan een gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling, met daartussen een elektromotor van 95 pk. Samen zijn beide motoren goed voor 680 pk en 720 Nm. Doordat McLaren het gewicht van de Artura wist te beperken tot 1.498 kilo, volstaat dat vermogen om van 0 naar 100 km/u te spurten in exact 3 seconden. Hoeft het zo snel niet, dan kan de Artura dankzij zijn 7,4 kWh grote batterij ook tot 30 kilometer elektrisch rijden. Wat meteen verklaart waarom deze raket een gemiddelde CO2-uitstoot heeft van amper 129 g/km.
Met de Artura zet McLaren een volgende stap in de elektrificering van zijn gamma, zonder daarom afbreuk te doen aan het sportieve én innovatieve DNA van het merk. Een bijzonder fraai stukje ingenieurswerk... dat eigenlijk een vernieuwender kleedje had verdiend.