Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De AMG GT 4-Door Coupé, uitgebracht in 2018, is niet wat hij beweert te zijn. Hij doet zich voor als de vierdeursversie van de GT-sportwagen, maar is eigenlijk gebouwd op het platform van de E-Klasse. En hij telt vijf deuren, geen vier. Binnenruimte is er overal in overvloed, zowel voorin als op de achterbank, die in drie configuraties bestaat: met twee zitplaatsen en niet neerklapbaar, met drie zitplaatsen en wél neerklapbaar en ‘First Class’, met twee zachte zitplaatsen en daartussen een tablet die toegang geeft tot het infotainmentsysteem. Voor modeljaar 2023 deed een nieuw front zijn intrede dat de V8 van de zescilinders onderscheidt, voor zover de eigenaars van die laatste de andere bumper niet uit de optielijst opdelven.
AMG herwerkte het E-Klasse-platform voor meer dynamiek, met onder andere meesturende achterwielen. Het motorpalet begint bij twee drukgevoede zescilinders: de AMG 43 met 367 pk en de AMG 53 met 435 pk. Allebei krachtige motoren die garant staan voor ijzersterke prestaties, maar vooral opmerkelijk soepel en ... discreet zijn. Aan de top van het gamma staat een achtcilinder, de 63 S van 639 pk: een plug-inhybride zowaar, die de notie van rijplezier in de moderne tijd duwt door een vierliter-biturbo te combineren met een elektromotor op de achteras. Hoe je de spurts wil serveren, van handige reserves tot intimiderende uithalen, kies je via de rijmodi. O ja, je kan er ook 12 kilometer emissievrij mee rijden ...
De GT 4-Door Coupé voldoet aan alle criteria van comfort die je van een reisberline mag verwachten, maar is tegelijk ook bloedstollend snel. Die persoonlijkheid met vele facetten vormt zijn belangrijkste verleidingstroef. Jammer dat zijn overgewicht een beetje een domper zet op het plezier dat het onderstel verschaft.