Deze tweede generatie CLA Shooting Brake (uit 2019) kreeg in 2023 een update. Die brengt onder andere een licht hertekend radiatorrooster, andere luchthappers en diffusor en LED High Performance-koplampen met een specifieke lichtsignatuur die nu standaard zijn. Binnenin zit je voortaan altijd op comfortstoelen en de CLA Shooting Brake is voorzien van dubbele 10,25 duim grote schermen - links de digitale tellerpartij, rechts het aanraakscherm voor het MBUX-infotainmentsysteem. De handige touchpad op de middenconsole is dan weer verdwenen, wat het gebruiksgemak niet ten goede komt.
De CLA Shooting Brake laat vorm boven functie primeren, maar het laadvolume is wel aanvaardbaar: 505 liter (440 voor de PHEV). En uiteraard is de koffer makkelijker toegankelijk dan bij de vierdeurs. De achterste inzittenden hebben niet echt overschot qua ruimte. Uiteraard draait het in deze CLA in de eerste plaats allemaal om exclusieve uitstraling, en dat heeft Mercedes goed begrepen. Niet alleen uiterlijk laat deze Shooting Brake zich ruimschoots personaliseren, dat geldt ook voor de aankleding van het interieur.
Het motoraanbod loopt volledig gelijk met dat van de CLA ‘Coupé’ en bestaat louter uit viercilinders, aan benzinezijde 136 tot 422 pk sterk, bij de diesels 116 tot 190 pk. De plug-in hybride 250 e (218 pk) haalt iets meer stroom uit zijn (bruto) 15,6 kWh sterke lithiumbatterij, waardoor het elektrische rijbereik stijgt tot 83 km en de uitstoot daalt tot 17 g/km (beide WLTP).
Natuurlijk is hij handiger dan de gewone CLA, maar voor een auto van 4,69 meter lang scoort deze CLA Shooting Brake qua binnenruimte ondermaats. Al zal dat modebewuste kopers een zorg wezen: zij zullen vooral oog hebben voor de vele personaliseringsmogelijkheden en de hightech uitrusting.