Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De EQE is een elektrische berline van het formaat van de E-Klasse. Aan boord is de sfeer, vooral met het enorme, 1,41 meter brede digitale paneel, net zo spectaculair als in de EQS – waarvan hij is afgeleid, ook al heeft hij een klassiek kofferdeksel in plaats van een achterklep. Deze optie bestaat uit drie schermen, waarvan één specifiek voor de passagier. Deze cocon kan ook op een luchtvering worden geplaatst, zodat de passagiers als in gewichtloze toestand over de weg zweven. Achterin is er geen gebrek aan beenruimte, maar de bank is oncomfortabel, omdat de zitting te kort en te hoog is. Met de optionele sturende achterwielen keert deze elektrische reisberline op een zakdoek. En in actie is de wegligging efficiënt of zelfs sportief te noemen. De pret wordt wel gedrukt door het gewicht, vooral bij het remmen, temeer omdat het pedaal sponzig aanvoelt.
De EQE wordt aangeboden in vijf versies: de EQE 300 met een 245 pk sterke motor achterin, de EQE 350+ met 292 pk (achter- of vierwielaandrijving) en de tweemotorige EQE 500 met 408 pk en vierwielaandrijving, aangevuld met de AMG-versies, de 43 met 476 pk en de 53, die goed is voor 687 pk. De bruikbare batterij van 89 kWh (EQE 300) of 90,6 kWh biedt een officiële actieradius tot 686 kilometer voor de 350+, maar reken in de praktijk eerder op maximaal 490 kilometer. Het maximale oplaadvermogen bedraagt 170 kW met gelijkstroom en 11 kW (of 22 optioneel) met wisselstroom.
Deze elektrische Mercedes wist ons op verschillende vlakken te charmeren. In de eerste plaats met het buitengewone comfort van zijn optionele luchtvering, maar ook met zijn algemene dynamiek en zijn efficiënte regeneratiesysteem met vier modi. Natuurlijk hangt daar een prijskaartje aan vast, maar goed, het is en blijft een Mercedes...