Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
In de zomer van 2019 lanceerde Mercedes de tweede generatie van de GLS, die het opneemt tegen de BMW X7 en de Range Rover. Deze kolos van 5,20 meter lang, die in 2023 werd gefacelift, rolt in Amerika van de band en biedt in zijn weelderige interieur standaard plaats aan zeven inzittenden. Technisch doet hij een beroep op een uiterst geavanceerde pneumatische ophanging, die het wegdek tot 15 meter voor de auto scant en de werking van de gestuurde schokdempers proactief aanpast aan wegoneffenheden. Ze kan de auto ook lichtjes (tot 3 graden) doen meekantelen in bochten, om de middelpuntvliedende krachten voor de inzittenden te beperken.
Op het terrein kan de luchtvering de bodemvrijheid voor iedere wiel afzonderlijk aanpassen. Nog straffer is dat ze de auto uit modder of zand kan losschudden, door de auto omhoog en naar beneden te pompen, een indrukwekkend schouwspel. Elke GLS krijgt sowieso vierwielaandrijving mee, voor de reductiebak met korte verhoudingen en voor het centrale differentieel moet je bijbetalen – zie het als een bewijs dat de GLS in de eerste plaats de voorkeur geeft aan het asfalt. Naast de nog enigszins redelijke drieliter-diesels en een drieliter op benzine telt het gamma enkele vorstelijke V8-versies, waaronder een met een Maybach- en een AMG-etiket.
Mercedes’ grootste SUV is in feite een soort S-Klasse op stelten. Deze mastodont biedt zeven inzittenden een eersteklas comfort, maar kan zich tegelijk ook naast de gebaande paden wagen. Een echte duivel-doet-al dus... met een prijskaartje dat doet duizelen. De diesels houden de gebruikskosten gelukkig nog redelijk.