De Opel Grandland werd voor zijn tweede generatie aanzienlijk vernieuwd. Gebaseerd op het STLA-Medium-platform van Stellantis, is het uiterlijk geïnspireerd op de concept car Experimental, maar het blijft wat mak. De voorzijde is voorzien van een driedimensionale zwarte grille met het verlichte Opel-logo, en nieuwe Pixel HD-koplampen met 25.600 pixels per zijde, die een optimale verlichting beloven zonder de tegenliggers te verblinden.
Met een lengte van 4,65 meter is de Grandland 173 millimeter langer geworden, terwijl de breedte en hoogte slechts licht toenemen. Het interieur biedt daardoor meer ruimte, vooral voor de achterpassagiers, dankzij een vergrote wielbasis. De kofferbak heeft een capaciteit van 550 liter, die kan worden uitgebreid tot 1.645 liter met de achterbank neergeklapt. Daar zouden de meeste gezinnen hun gading in moeten vinden. Het interieur oogt strak en modern, en is opgetuigd met duurzame materialen zoals gerecycleerd textiel. De nieuwe ergonomische stoelen die zijn ontworpen om het comfort tijdens lange ritten, zijn best een vermelding waard.
De Grandland biedt zowel elektrische als geëlektrificeerde verbrandingsmotoren. Naast een elektrische versie biedt Opel de mildehybride (48V) 1,2 liter-driecilinder-turbobenzinemotor aan, evenals een plug-inhybride op basis van een 1,6 liter-turbobenzine, maar geen diesel meer. De PHEV kan een elektrische actieradius van ongeveer 85 kilometer voorleggen, en kan zuiniger geloofsbrieven voorleggen dan zijn voorganger. Technisch is er weinig verschil met zijn evenknie, de Peugeot 5008, maar de startprijzen zijn wel gunstiger.
De nieuwe en ruimere Opel Grandland speelt hogerop in zijn klasse dan zijn voorganger. En dat merk je ook aan zijn mechanische en technologische mogelijkheden. Maar de concurrentie, niet het minst binnen Stellantis, is groot.