De huidige Peugeot 2008 werd eind 2019 gelanceerd en onderging in 2023 een midlifefacelift. Technisch leunt de 2008 aan bij neefjes DS 3 en Opel Mokka – om het enkel binnen het vroegere PSA te houden – maar in vergelijking met die modellen is zijn wielbasis wel enkele centimeters langer. Met zijn 4,30 meter is de 2008 dan ook een van de grootste vertegenwoordigers in dit segment, en het interieur is bijgevolg bijzonder ruim. De koffer breekt geen records en de achterbank is evenmin verschuifbaar, maar een volume van 405 liter onder het bagagescherm blijkt in de praktijk ruimschoots voldoende. Het stijlvolle en degelijk afgewerkte dashboard biedt plaats aan digitale instrumenten en een groot centraal scherm (10 duim) voor het i-Connect. Uiteraard is ook het kleine stuurtje – met zijn voor- en zijn tegenstanders – weer van de partij.
Met zijn piekfijn afgestelde onderstel biedt de 2008 een uitstekende verhouding comfort-wegligging: hij rijdt levendig en zelfs met evenveel gemak als een 208, wat een mooie prestatie is gezien het extra gewicht en het hogere zwaartepunt. Naast de twee elektrische versies (E-2008 met 136 of 156 pk) telt het gamma sinds de opfrisbeurt van 2023 enkel nog benzinedriecilinders, met 100 of 136 pk. De krachtigste van de twee doet een beroep op elektrische ondersteuning, die (vooral op papier) het verbruik en de CO2-uitstoot drukt. Alle varianten houden het bij voorwielaandrijving.
De tweede generatie van de Peugeot 2008 is uitgegroeid tot een chique kleine SUV, die even aangenaam is om mee te leven als om mee te rijden. De facelift van 2023 gaf hem uiterlijk nog wat meer cachet.