Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De derde generatie van de 308, die eind 2021 zijn debuut maakte, staat nog altijd op het EMP2-platform van zijn voorganger, maar dan in een aangepaste versie, die ook geschikt is voor grote batterijpakketten. Aan de buitenkant vallen de nieuwe proporties op: de 308 is met zijn 4,36 meter zomaar even 11 centimeter gegroeid, waarvan exact de helft van die winst tussen de voor- en achterwielen zit. Die langere wielbasis komt de beenruimte achterin ten goede, maar de kofferinhoud blijft ter plaatse trappelen. Voorin kijk je uit op een gestileerd dashboard, een evolutie van de i-Cockpit, die digitaler is dan ooit tevoren, zeker in de topversies.
Onder de motorkap vinden we de 1.2 PureTech op benzine terug, met 110 of 130 pk, net als de 1.5 BlueHDi, zij het enkel nog met 130 pk. Naast de volledig elektrische E-308 (vanaf 2023, met een elektromotor van 156 pk en een rijbereik van meer dan 400 kilometer) zijn er echter ook nog twee plug-inhybridevarianten, allebei op basis van de 1.6 PureTech, en in totaal 180 of 225 pk sterk. Beide versies halen in theorie een elektrisch rijbereik van 56 kilometer en zijn fiscaal interessant in een bedrijfscontext, maar hun batterij van 12,4 kWh palmt wel 51 liter koffervolume in. Welke versie je ook kiest, rijden doet de 308 nog altijd prima: de langere wielbasis zorgt voor extra stabiliteit, terwijl de voortrein nog altijd bijzonder snedig is. Alleen de centreerneiging van het stuur kon beter.
Peugeot heeft het ook gemerkt: ook in dit segment verkoopt ‘premium’ als zoete broodjes. Vandaar dat het merk voor de nieuwe 308 een tandje bijstak inzake uitrusting, afwerking, digitalisering en hybridisering. Maar de liefhebbers mogen gerust zijn: rijplezier stond nog altijd hoog op de agenda.