Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De derde generatie van de 308, die eind 2021 zijn debuut maakte, staat nog altijd op het EMP2-platform van zijn voorganger, maar dan in een aangepaste versie, die ook geschikt is voor grote batterijpakketten. Aan de buitenkant vallen de nieuwe proporties op: de 308 is met zijn 4,36 meter zomaar even 11 centimeter gegroeid, waarvan exact de helft van die winst tussen de voor- en achterwielen zit. Die langere wielbasis komt de beenruimte achterin ten goede, maar de kofferinhoud blijft ter plaatse trappelen. Voorin kijk je uit op een gestileerd dashboard, een evolutie van de i-Cockpit, die digitaler is dan ooit tevoren, zeker in de topversies.
Onder de motorkap zitten enkel nog geëlektrificeerde aandrijvingen. Een diesel is er niet meer, wel nog de mildehybride versie van de 1.2 PureTech op benzine met 136 paarden. De krachtigste plug-inhybride versie (225 pk) van de GT werd ook uit het gamma geknikkerd. Wie langeafstandszekerheid met een elektrisch rijbereik van 56 kilometer wil verzoenen moet bij de 180 pk sterke stekkerversie van de 1.6 PureTech zijn. Hoe er rekening mee dat de 12,4 kWh-batterij van die laatste wel 51 liter koffervolume inpalmt. Bedrijven en zelfstandigen kiezen tegenwoordig voor de volledig elektrische E-308 (met een elektromotor van 156 pk en een rijbereik van meer dan 400 kilometer). Rijden doet de 308 sowieso prima: de langere wielbasis zorgt voor extra stabiliteit, terwijl de voortrein nog altijd bijzonder snedig is. Alleen de centreerneiging van het stuur kon beter.
Peugeot weet dat ook in dit segment ‘premium’ als zoete broodjes verkoopt. Vandaar dat het merk voor de 308 een tandje bijstak inzake uitrusting, afwerking, digitalisering en hybridisering. Liefhebbers kunnen zich nog steeds laven aan een gezonde portie rijplezier.