Zijn allereerste elektrische model lanceerde Porsche in 2019, vijf jaar later gevolgd door een ingrijpende facelift. Het rijbereik van de Taycan ging er daardoor opmerkelijk op vooruit dankzij twee grotere batterijen: 82 kWh (tot 590 kilometer) of 97 kWh (tot 678 kilometer). Tegelijk steeg de laadsnelheid door van 270 naar 320 kW. Voeg daar nog de nieuwe elektromotor op de achteras aan toe, goed voor 110 pk extra, en je mag bijna spreken van een tweede generatie... ware het niet van dat uiterlijk. Op een anders gevormde spoilerlip na bleef dat min of meer hetzelfde. Dat telt ook voor het hightech interieur zonder fysieke knoppen, waar achterin twee minder comfortabele zitplaatsen prijken. De koffer is ronduit klein voor een auto van net geen 5 meter lang.
De instapversie houdt het bij achterwelaandrijving en één motor, gevolgd door de krachtigere tweemotorige versies 4S, Turbo en Turbo S. Als nieuw topmodel is er de Turbo GT. Met 1.100 pk (tijdelijk tijdens de launch control) heeft die het laatste woord binnen de Taycan-familie, met een sprint van 0-100 km/u in 2,2 seconden. Waanzin. Maar ook in de andere versies is Porsche erin geslaagd om zijn sportieve DNA te ‘elektrificeren’. Dankzij het laagste zwaartepunt uit de geschiedenis van het merk weet de Taycan zijn massa van meer dan 2,2 ton onder de mat te vegen en legt hij een zowel spectaculair als verfijnd rijgedrag voor.
Weinig auto’s zijn zo uitgewerkt, doordacht en complex als deze elektrische Porsche. Niets werd aan het toeval overgelaten en alle technische keuzes verzetten de bakens in de categorie. Maar het allerbelangrijkste is dat de Taycan rijdt als een echte Porsche. Op die manier loodst hij het merk uit Zuffenhausen een nieuw tijdperk binnen.