Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De ene Arkana is de andere niet: het model dat bij ons in 2021 debuteerde, verschilt van de Arkana die gedurende enkele jaren op de Russische markt verkocht werd (waar Renault zich inmiddels heeft teruggetrokken). De onze heeft roots in Zuid-Korea, waar hij ook wordt gebouwd: het is een omgedoopte XM3 van zustermerk Samsung, gebaseerd op de CMF-B-architectuur van de Europese Captur. Binnenin is het prettig toeven. De achterste plaatsen zijn ruim, en zelfs volwassenen hebben ondanks de aflopende daklijn genoeg hoofdruimte. Goede punten zijn er ook voor de handige en diepe koffer. Voorin kijk je uit op een goed afgewerkt dashboard, met centraal een groot scherm in portretmodus dat toegang geeft tot het geconnecteerde multimediasysteem.
Alle Arkana’s zijn vrij stevig opgehangen, maar echt oncomfortabel wordt het nooit. Het voordeel van die afstelling is dat de schokdemping het koetswerk mooi strak houdt in bochten, ten voordele van het rijplezier. Heel uitgebreid is het motoraanbod niet. Om te beginnen zijn er twee versies van de 1.3 TCe (140 en 160 pk), allebei met mildhybride ondersteuning en een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, en daarnaast is er de E-Tech Hybrid, maar dan de zelfladende versie, 145 pk sterk. Die laatste komt vooral tot zijn recht bij een rustiger rijstijl en in de stad.
Uiteraard zullen mensen de Arkana vooral kopen voor zijn uiterlijk. Dat deze coupé-SUV tegelijk ook aandacht heeft voor praktische kwaliteiten, is echter mooi meegenomen. Bovendien rijdt hij ook nog eens prettig, en is hij beduidend minder duur dan vergelijkbare modellen bij de Duitse premiummerken.