Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Megane schoolde zich om tot EV, waarbij ook zijn look veranderde: voortaan gaat het om een mix tussen berline en SUV. Renault heeft deze elektrische auto bovendien op een streng dieet gezet: hij is ongeveer 100 kilo lichter dan een Volkswagen ID.3 met vergelijkbare batterijcapaciteit. Dat betekent dat hij kan uitpakken met een speelser weggedrag, waarmee hij qua levendigheid zelfs in de buurt komt van eerdere generaties. Met de 20-duimwielen is het weggevoel evenwel wat stug op kleine oneffenheden.
Het dashboard is gezelliger dan in de ID.3 en de centrale tablet (van 9 of 12 duim) stuurt een multimediasysteem aan dat draait op Android Automotive (maar compatibel is met Apple CarPlay) en navigatie biedt via Google Maps. De ruimte op de achterbank is goed voor dit koetswerkformaat, hoewel ook hier de middelste zitplaats smal is. De bagageruimte is royaal, maar het grote niveauverschil tussen de drempel en de vloer bemoeilijkt in- en uitladen. Hoewel de Megane E-Tech bij zijn lancering de keuze liet tussen een batterij van 40 of 60 kWh, is in ons land vandaag enkel nog die laatste verkrijgbaar (in combinatie met een motor van 130 of 220 pk), goed voor een WLTP-rijbereik tot 463 kilometer. Een DC-gelijkstroomlader met een oplaadcapaciteit tot 130 kW is standaard, maar de interne lader is in de basisversies nog enkelfasig (7 kW). Andere uitvoeringen krijgen standaard wel een 22 kW-omvormer.
Deze Megane op batterijen profiteert van Renaults ruime EV-ervaring en kan rivaliseren met de referenties ter zake, niet alleen op het gebied van stroomverbruik en rijbereik, maar ook qua rijplezier. Hij pakt uit met een modern infotainmentsysteem en een relatief redelijke prijs.