Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige Mégane dateert uit 2016 en kreeg in 2020 een eerste update. Met zijn lengte van 4,36 meter en zijn breedte van 1,81 meter staat deze vijfdeurs stevig op zijn poten. Gezien de buitenafmetingen is de binnenruimte behoorlijk, zonder meer. Ietwat hinderlijk zijn de relatief smalle deuropeningen achteraan. Voorin hadden de stoelen wat meer steun mogen bieden, maar de rijhouding is verzorgd. Het koffervolume bedraagt 402 liter, of toch voor de benzineversies: de diesel en vooral de plug-inhybride verliezen op papier heel wat liters, maar gelukkig zitten die voornamelijk onder de vloer. Wel bemoeilijkt de hoge laaddrempel in- en uitladen.
Voor het onderstel koos Renault voor bekende ophangingstechnologie, die verder werd geoptimaliseerd: vooraan zitten pseudo-MacPhersons, achteraan een torsieas. Het rijgedrag is uitstekend: voldoende levendig, maar immer voorspelbaar. Alleen geeft het stuur wat te weinig feedback in de gewone versies. Klanten kunnen nog kiezen tussen één versie van de 1.3 TCe (140 pk), één diesel (1.5 van 115 pk) en de fiscaal aantrekkelijke E-Tech Plug-In Hybrid, die op een volle batterij van 9,8 kWh (netto) officieel een slordige 50 kilometer ver komt.
Dankzij een degelijke uitrusting, een prima kwaliteit, een interieur dat rond de bestuurder ontworpen lijkt, een veelzijdig motorpalet en een aantrekkelijke basisprijs weet de vierde generatie van de Renault Mégane nog altijd te overtuigen. Hij behoudt dan ook zijn plaats in het gamma, naast de Mégane E-Tech Electric.