Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De vijfde generatie van de Seat Ibiza debuteerde in de lente van 2017, en onderging in de zomer van 2021 een lichte facelift. Deze Spaanse neef van de VW Polo heeft een lange wielbasis en relatief brede sporen en is met zijn 4,05 meter geen kleine jongen in dit segment. De vrij grote afmetingen laten zich ook binnenin voelen, zowel wat de beenruimte als de breedte op schouderhoogte betreft. Ook de koffer is bijzonder ruim voor een auto uit deze categorie. Ter gelegenheid van de facelift veranderde de lay-out van het dashboard, zodat het aanraakscherm (8,25 of als optie 9,2 duim) nu meer op ooghoogte staat. Het geeft eveneens toegang tot allerlei onlinediensten. Digitale instrumenten blijven eveneens verkrijgbaar, net als heel wat rijhulpmiddelen.
Met zijn degelijke onderstel rijdt deze vijfdeurs nauwkeurig, plezierig en geruststellend. Zo volgt de achtertrein altijd trouw het uitgezette traject, zelfs bij een bruuske stuurinput. De Ibiza is wel vrij stug afgeveerd, een fenomeen dat des te meer tot uiting komt met de zeventienduimers van de sportief aangeklede FR-uitvoering of de optionele achttienduimvelgen. Het motoraanbod bestaat enkel uit benzines, met vermogens van 95 tot 150 pk op de kwieke FR. De aardgasversie is niet langer beschikbaar en door het wegvallen van de basisversie ligt de startprijs al een stuk boven 20.000 euro.
De Ibiza heeft heel wat troeven te bieden, zowel qua rijgedrag als wat de interieurruimte of de uitrustingsmogelijkheden aangaat. Het geheel zit bovendien verpakt in een koetswerk met een geslaagde look. Kortom, de ‘Spaanse VW Polo’ heeft zijn Duitse neef nog nooit zo dicht benaderd…