Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Met zijn 4,70 meter past de Torres netjes tussen de Korando en de Rexton. Achter zijn stoere offroaderuiterlijk gaat een geraffineerde SUV schuil die zijn inzittenden verwelkomt in een degelijk afgewerkt en ruim interieur. En de aantrekkelijke beenruimte achterin ging niet ten koste van de bagage, want de koffer heeft een volume van liefst 703 liter – met zoveel plek is het bijna jammer dat SsangYong geen zevenzitsversie aanbiedt… Voorin zien we naast de gebruikelijke schermen voor de instrumenten en voor het infotainmentsysteem nog een derde aanraakdisplay voor de klimaatregeling. In de praktijk blijkt alles voldoende gebruiksvriendelijk, al oogt de centrale interface nu al wat verouderd.
Veel motorkeuze is er niet: naast de elektrische EVX bestaat de Torres enkel met een 1,5 liter grote turboviercilinder. Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau is deze motor gekoppeld aan een manuele versnellingsbak of een automaat, en stuurt hij zijn vermogen enkel naar de voorwielen of naar de vier wielen. Met zijn 163 pk en 280 Nm volstaat deze vierpitter ruimschoots om de 1,5 ton van de Torres in beweging te krijgen, maar de CO2-uitstootcijfers verraden al dat spaarzaamheid niet zijn grootste troef is. Het rijgedrag van deze Torres verrast door zijn dynamische karakter… ten koste van een te strakke ophanging die het comfort aantast.
De SsangYong Torres is een verleidelijk aanbod voor wie op zoek is naar een stoere SUV met veel binnenruimte en daar geen fortuin aan wil uitgeven. Aan uitstraling heeft deze Koreaan geen gebrek, en zijn 1.5-benzinemotor zit hem als gegoten. Alleen die harde ophanging past niet in het plaatje.