Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Komt deze Across u bekend voor? Dat is dan niet abnormaal, want deze in 2021 gelanceerde Suzuki is niets meer of minder dan een Toyota RAV4 Plug-In Hybrid met een Suzuki-logo op de neus. Onder de motorkap ligt dus dezelfde 2,5-literviercilinder, gekoppeld aan twee elektromotoren, in totaal goed voor 306 pk – waarmee deze Across meteen de krachtigste (en de duurste...) Suzuki ooit is. Ondanks dat veelbelovende vermogen is er geen sportwagen aan deze SUV verloren gegaan: de prestaties zijn weliswaar stevig, maar deze SUV is met zijn rijklare gewicht van 2 ton allesbehalve een bochtenheld.
De Across komt dan ook beter tot zijn recht bij een zachte en rustige rijstijl. Officieel haal je 75 elektrische kilometers uit de batterij van 18,1 kWh, in de praktijk zijn er dat een dikke 60 – ook al niet slecht, natuurlijk. Spijtig is wel dat je flink wat geduld moet hebben om die batterij weer te vullen: aangezien Suzuki de Across uitrust met een interne omvormeer van slechts 3,3 kW, moet je op 5 à 6 uur rekenen aan een laadpunt. Best bizar als je bedenkt dat Toyota zijn RAV4 Plug-in een dubbel zo krachtige interne lader meegeeft... Wel is ook deze Across – nog eventjes – fiscaal interessant in een zakelijke context.
Net zoals de Toyota RAV4 Plug-In Hybrid waarop hij gebaseerd, is de Suzuki Across een ruime, comfortabele en aangename SUV, met een fatsoenlijk elektrisch rijbereik. Alleen kost deze kloon evenveel als het ‘origineel’, terwijl hij maar half zo snel kan laden. Ja, dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk...