Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Land Cruiser zoals wij die kennen, stamt inmiddels alweer uit 2009. In de loop der jaren kreeg hij geregeld een update, waarbij de laatste opfrisbeurt uit 2020 dateert (daar hoorde toen ook een kleine visuele facelift bij). Dit blijft een echte terreinwagen met een afzonderlijk onderstel, een permanente vierwielaandrijving met centraal Torsen-differentieel, een vergrendelbaar achterdifferentieel en korte versnellingen. Binnenin verleidt hij door zijn comfortabele stoelen en zijn plaatsaanbod – of toch in de vijfdeursversie (er staat ook nog een korte driedeurs in het gamma). Die lange versie bestaat ook als zevenzitter, met twee noodzitjes die in de vloer kunnen worden weggeklapt.
Naargelang van het uitrustingsniveau kan de Land Cruiser uitgerust worden met een aantal elektronische rijhulpsystemen voor in het terrein, zoals de Multi-Terrain met vier rijprogramma’s, de Crawl Control (die stapvoets rijden voor zijn rekening neemt), camera’s voor een perifeer zicht of loskoppelbare antirolstangen. Ook een gestuurde pneumatische ophanging is verkrijgbaar. De Land Cruiser wordt altijd aangedreven door een 2.8 D-4D, die sinds de laatste update 204 pk afgeeft aan de vier wielen en beschikbaar is met een zestrapsautomaat. Dankzij een stop-startsysteem is de viercilinder tegelijk wat minder dorstig geworden.
Met de tijd werd de Land Cruiser almaar chiquer. Toch blijft hij onderhuids een echt werkpaard... waardoor hij op het asfalt net iets minder verfijnd voor de dag komt dan sommige nobeler concurrenten. Om in de modder te spelen of zware lasten te trekken blijft dit daarentegen een topper.