Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Deze achtste generatie van de VW Golf, die in 2019 uitkwam en niet langer als driedeurs bestaat, is met zijn 4,28 meter een van de compactste modellen in dit segment. Niettemin biedt hij nog altijd aardig wat binnenruimte, ook achterin en in de koffer. In het interieur gaat alles nu digitaal via een groot scherm achter het stuurwiel dat als instrumentenpaneel dient (tot 10,25 duim), met in het verlengde ervan een tweede scherm van 8,25 duim op de middenconsole. Fysieke knoppen zijn er vrijwel niet meer, zelfs het audiovolume of de temperatuur regel je via touchpads. Erg gebruiksvriendelijk is het allemaal niet.
Het rijgedrag is typisch Golf: niet erg speels, maar wel sereen en comfortabel. Optioneel is een gestuurde schokdemping verkrijgbaar. Het klassieke gamma is erg uitgebreid en telt naast drie varianten van de 2.0 TDI (115, 150 en 200 pk) nog drie- en viercilinders op benzine (110 tot 150 pk), die er met de gerobotiseerde versnellingsbak mildhybride ondersteuning bijkrijgen. Sportievelingen kunnen aankloppen bij drie versies van de 2.0 TFSI: de GTI (245 pk), de GTI Clubsport (300 pk) en de woeste R (320 pk, of zelfs 333 pk in enkele gelimiteerde edities). De twee plug-inhybrides (eHybrid en GTE) worden niet langer aangeboden, net zomin als de versie op aardgas.
De Volkswagen Golf onderscheidt zich door zijn brede waaier aan aandrijvingen en versies, en stapte onverschrokken het digitale en geconnecteerde tijdperk binnen. Maar zijn hegemonie staat almaar meer onder druk – zelfs vanuit eigen huis, met de ID.3.