Vijf jaar nadat Volkswagen vriend en vijand verlekkerde met de elektrische ID.Buzz Concept, verscheen de productieversie in 2022. Zijn retro-insteek hindert de functionaliteit niet: ook al meet deze ID. Buzz in zijn korte versie ‘maar’ 4,71 meter, toch biedt hij de inzittenden evenveel plaats als een Multivan, of zelfs meer in de breedte. Wie dat niet genoeg vindt, kan de lange variant bestellen, die 25 centimeter toevoegt. De maximale kofferruimte stijgt dan tot een gigantische 2.469 liter, een mooi alternatief voor de grote monovolume van weleer.
Voorin kijken de inzittenden uit op het dashboard uit de andere ID.-modellen, inclusief die vermaledijde aanraaktechnologie. Het batterijformaat hangt af van de versie. De lange wielbasis is er enkel met de grootste batterij van 86 kWh (en een rijbereik tot 420 kilometer), die met een piekvermogen van 200 kW ook het snelst kan laden. De korte ID. Buzz laat de keuze uit een instapper met een batterij van 59 kWh (331 kilometer) of 79 kWh. Deze laatste vervangt het vroegere pack van 77 kWh, maar voegt niks extra toe aan het rijbereik van 420 kilometer. De sportievere GTX, combineerbaar met beide wielbasissen, lijkt wat misplaatst in deze context, tot je beseft dat er 1.600 in plaats van 1.000 kilo aan de haak kan. De compacte draaicirkel maakt de ID. Buzz aangenaam levendig in de stad, al had de ophanging iets zachter gemogen.
De ID.Buzz vormt een originele en praktische aanvulling op het elektrische ID.-gamma. Hij verpakt al de functionaliteit van de Multivan in een kleedje dat nog altijd voldoende knipoogt naar het VW-busje van weleer om overjaarse hippies te kunnen bekoren. Al zullen de kopers misschien eerder hipsters zijn, gelet op de forse prijzen.