Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Met de in 2020 gelanceerde en voor 2022 lichtjes bijgepoederde T-Roc Cabrio hoopt VW de nalatenschap van de Golf en Beetle Cabrio te eren. Geen simpele opdracht, want het ombouwen van SUV naar Cabrio hield meer in dan louter het verwijderen van de vaste dakconstructie: op de voorzijde na zijn zowat alle koetswerkpanelen specifiek ontwikkeld voor de Cabrio. Om toch nog twee ietwat fatsoenlijke zitplaatsen achterin te kunnen aanbieden zag Volkswagen zich ook genoodzaakt om de wielbasis met 3,7 centimeter te verlengen, terwijl de verstevigingen aan de onderhuidse structuur de Cabrio 194 kilogram zwaarder maken. Het canvasdak kun je elektrisch openen en sluiten in amper 10 seconden – desgewenst al rijdend. Voorin zit je opvallend goed beschut tegen turbulenties, zelfs zonder het windscherm boven de achterbank.
Het motoraanbod is minder uitgebreid dan bij de gewone T-Roc en veranderde bij de facelift niet: de twee benzines (1.0 van 110 pk en 1.5 van 150 pk) blijven gewoon op post. De ophanging is stevig en je voelt de extra kilo’s, maar toch blijft de balans tussen comfort en dynamiek overeind. Op slechte wegen en in snel genomen bochten merk je wel dat het koetswerk aan stijfheid heeft ingeboet. Maar neem wat gas terug, gooi het dak open en de VW T-Roc Cabrio toont zich een verrassend amusante reisgenoot.
Een wat vreemd lijnenspel, een hoger gewicht, een kleinere koffer, een verminderde koetswerkstijfheid, een matig zicht rondom: de T-Roc Cabrio is zeker niet vrij van tekortkomingen. Maar die ben je allemaal vergeten zodra de zon schijnt en je de kap kunt opengooien.