Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De V90 stamt uit 2016 en kreeg in 2020 een subtiele facelift. In het erg heldere, typisch Scandinavische interieur is het bijzonder aangenaam toeven, temeer omdat de stoelen uitzonderlijk comfortabel zitten. Het plaatsaanbod op de achterbank is niet echt groter dan in de S90, maar niettemin zitten de achterpassagiers goed. Met alle zitplaatsen in gebruik is de koffer van de V90 weliswaar ruimer dan die van de berlinetegenhanger, maar niet groter dan die van zijn rechtstreekse (Duitse) concurrenten. Rijden doet deze grote break, die achteraan altijd een niveauregeling meekrijgt, comfortabel en stabiel. Ook tal van geavanceerde rijhulpsystemen zijn beschikbaar. Liefhebbers kunnen bovendien kiezen voor een stoere Cross Country-versie die wat hoger op zijn poten staat.
Onder de motorkap liggen alleen maar geëlektrificeerde tweeliter-viercilinders, zowel op benzine als op diesel, allebei milde hybrides en 197 pk sterk (B4 P en B4 D). Bovenaan in het gamma vinden we twee plug-inhybrides. Met hun batterij van 18,8 kWh is het elektrische rijbereik groot en blijft de CO2-uitstoot een eind onder de fiscale drempel van 50 g/km. De T6 ontwikkelt in totaal 350 pk, de T8 zelfs 455 pk. Alle versies zijn uitgerust met een automaat, die nogal traag van aanpakken is. Zoals bij zovele oplaadbare hybrides is het totaalverbruik, stroom en benzine dus, in de praktijk een stuk hoger dan in theorie. Dat stuwt de gebruikskost omhoog.
De V90 is een origineel alternatief voor de klassieke Duitse premiummodellen: hij ziet er goed uit en pakt uit met een ruim interieur waarin het aangenaam toeven is. Een bijzonder aangename break, die in zijn fiscaal interessante PHEV-versies ook zelfstandigen en boekhouders gelukkig maakt.