Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Hoe koop je het best een auto?

CNG: miskend alternatief

Geschreven door Valentin Delchambre op 07-10-2019

CNG: miskend alternatief #1
CNG: miskend alternatief #1
CNG: miskend alternatief #2
CNG: miskend alternatief #2
CNG: miskend alternatief #3
CNG: miskend alternatief #3
CNG: miskend alternatief #4
CNG: miskend alternatief #4
CNG: miskend alternatief #5
CNG: miskend alternatief #5
CNG: miskend alternatief #6
CNG: miskend alternatief #6

CNG raakt heel langzaamaan ingeburgerd in België. Vooral in Vlaanderen neemt het aantal CNG-tankstations sterk toe. Het is een ‘schone’, goedkope en fiscaal interessante brandstof, maar er zijn ook een paar nadelen aan verbonden.

Opgelet: als gevolg van de stijgende aardgasprijzen is ook de prijs aan de pomp voor een kilo CNG de jongste weken flink de hoogte in gegaan.

CNG (voor “Compressed Natural Gas” of gecomprimeerd aardgas) is een natuurlijk gas (bestaat hoofdzakelijk uit methaan) dat tot 200 à 250 bar is samengeperst. De wereldwijde voorraad ervan is nog erg groot en de uitstoot aan de uitlaat is veel schoner dan bij een benzine- of een dieselmotor. Je kan het ook thuis tanken met behulp van een compressor. Je geniet daarnaast een reeks fiscale stimuli als je op aardgas rijdt. Maar let op voor een aantal beperkingen…

Voordelen

CNG is een ‘schone’ brandstof, maar dat is niet zijn enige troef:

  • 10 tot 20 procent minder duur dan benzine of diesel
  • lager verbruik
  • lagere CO2-uitstoot
  • van 77 tot 95 procent minder fijnstofuitstoot
  • 90 procent minder stikstofoxiden
  • De meeste CNG-wagens hebben twee tanks (bi-fuel). Ze kunnen dus ook gewoon op benzine rijden.
  • Toegelaten in ondergrondse parkeergarages

Nadelen

Zoals bij elke alternatieve energiebron, is niet het hele verhaal rooskleurig.

  • De gastank neemt veel plaats in en weegt meer dan een LPG-tank
  • Het aantal plaatsen waar je CNG kan tanken, is nog beperkt
  • De autoconstructeurs stoppen met de ontwikkeling van motoren op CNG
  • CNG-wagens mogen de Eurotunnel niet in
  • Ook op ferry’s gelden beperkingen. Overzetbedrijven die wel CNG-wagens aanvaarden, vragen dit te melden bij de reservering en vereisen dat je CNG-tank bij het inschepen leeg is. Zo niet wordt het inschepen geweigerd, zonder vergoeding. Informeer* je dus zeker op voorhand bij de rederij. Voor anderen, zoals P&O: “voertuigen die gevoed worden door elk type brandstof worden aanvaard, op voorwaarde dat het voertuig ontworpen, gebouwd en gecertificeerd is voor weggebruik door de originele fabrikant.”

* Opgelet met de terminologie: CNG is een internationale term in het Engels die op alle CNG-pompen in Europa staat sinds oktober 2018. In het Frans heet het GNV, in het Italiaans “metano”, in Duitsland zegt men “Erdgas” en Zweden noemen een CNG-wagen een “gasbil”.

In België

De belangrijkste aanbieders van CNG zijn Dats24, ENoRa (Shell- en Esso-tankstations), Fluxys, GPS (Green Point Supplies), Pitpoint (Total) en Q8.

  • In Vlaanderen (vooral in Oost-Vlaanderen en Antwerpen) zijn vrij veel CNG-stations te vinden, vooral dankzij Dats24 en Pitpoint (Total).
  • In Brussel is de bevoorrading ook goed (Anderlecht, Etterbeek en Oudergem).
  • In Wallonië, met ong. 25 CNG-stations, is het aanbod veel beperkter, behalve in Henegouwen en Waals-Brabant.
  • Een eerste CNG-station langs de snelweg werd in september 2019 geopend in Heverlee (E40).
  • Het netwerk breidt nog maandelijks uit.
  • Hier vind je een lijst met CNG-stations in België.

In het buitenland

Er zijn een handvol CNG-stations te vinden in het Groot-Hertogdom Luxemburg. Duitsland heeft er een 850-tal, in Nederland zijn er meer dan 180. In Frankrijk is het veel minder rooskleurig, want op het hele grondgebied zijn zo’n 90 tankstations ingeplant. Ook het Verenigd Koninkrijk is een blinde vlek. Zwitserland heeft daarentegen een goed ontwikkeld netwerk. Maar de kampioen is Italië, met bijna 1.000 stations. Voor de rest van het continent vind je hier een kaart met alle Europese CNG-stations.

Thuis tanken

Je kan CNG ook thuis tanken met een “slow fill”-compressor. Die koppel je aan je aardgasaansluiting en kan in een paar uur je tank vullen (bijvoorbeeld ’s nachts). De tankstations, waar een grote hoeveelheid gas onder een hoge druk wordt opgeslagen in grote reservoirs, gebruiken een “fast fill”-systeem: met een tanktijd van 2 tot 3 minuten is je CNG-tank sneller gevuld dan een benzine- of dieseltank. Maar deze investering is moeilijk terug te verdienen voor een particulier of een kmo met weinig CNG-voertuigen.

Preventie en veiligheid

Onafhankelijk van de inschrijvingsdatum van de auto moet je verplicht een groene CNG-sticker op de achterkant kleven. Die moet je dealer of installateur verplicht leveren, zo niet is de installatie niet conform. Dat heeft te maken met de preventie van brandgevaar in ondergrondse parkeergarages.

Technische controle

Net zoals alle ander auto’s moet een CNG-wagen vanaf zijn vierde jaar een klassieke keuring ondergaan, waarbij ook een controle op de dichtheid van de CNG-tank wordt uitgevoerd. Als de auto geslaagd is, kleeft de inspecteur rechts onderaan de voorruit een controlesticker die na elke periodieke keuring wordt vernieuwd. Het reservoir moet echter wel om de vier jaar worden gecontroleerd door een erkend bedrijf.

Fiscaal?

Er bestaan bepaalde voordelen voor CNG-auto's. Het Vlaamse gewest had een vrijstelling van de BIV en jaarlijkse verkeersbelasting tot 2020 voor wagens met een fiscaal vermogen van minder dan 11 pk (motoren van minder van 2,1 liter). Deze Vlaamse vrijstelling werd in 2021 geschrapt, maar CNG blijft nog steeds licht voordelig in de belastingberekening. In Wallonië worden CNG-wagens vaak vrijgesteld van de ecomalus aangezien hun CO2-emissies lager liggen dan 146 g/km en particulieren krijgen tot 30 juni 2021 een premie van 500 euro via gas.be voor de Ores- en Resa-netwerken. Voor de fiscale aftrekbaarheid (voor zelfstandigen en bedrijven), is de brandstofcoëfficiënt voor CNG 0,9, op voorwaarde dat de 11 fiscale pk niet wordt overschreden. Dan moet er een coëfficiënt van 0,95 worden gebruikt.

Omgebouwde benzinewagen of kant-en klare CNG-auto

Je kan een benzinewagen laten ombouwen om op CNG te rijden bij een erkend installateur. Dat is wel een kostelijke zaak: 2.000 tot 4.000 euro naargelang van het automodel. Na de installatie moet de auto bovendien binnen de 30 dagen worden aangeboden bij de keuring voor een volledige controle van het systeem. Maar steeds meer constructeurs, vooral Duitse en Italiaans, bieden modellen aan die al in de fabriek zijn aangepast en waarmee je zo de showroom uit kan rijden. Het gaat dan zowel om personenwagens als om bestelwagens.

CNG is niet hetzelfde als LPG

In tegenstelling tot CNG bestaat LPG (Liquified Petroleum Gas) uit propaan en butaan (samengeperst onder 5 tot 7 bar). Het distributienetwerk voor LPG is veel groter (ongeveer 625 stations in België), maar je krijgt geen enkele fiscale tegemoetkoming bij de aankoop ervan en je moet zelfs een iets hogere verkeersbelasting betalen…

 

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests