Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onderhoudsadvies

Sneeuwkettingen: keuze en montage

Geschreven door Olivier Duquesne op 07-02-2019

Sneeuwkettingen: keuze en montage #1
Sneeuwkettingen: keuze en montage #1
Sneeuwkettingen: keuze en montage #2
Sneeuwkettingen: keuze en montage #2
Sneeuwkettingen: keuze en montage #3
Sneeuwkettingen: keuze en montage #3
Sneeuwkettingen: keuze en montage #4
Sneeuwkettingen: keuze en montage #4
Sneeuwkettingen: keuze en montage #5
Sneeuwkettingen: keuze en montage #5
Sneeuwkettingen: keuze en montage #6
Sneeuwkettingen: keuze en montage #6
Sneeuwkettingen: keuze en montage #7
Sneeuwkettingen: keuze en montage #7

Op bepaalde bergwegen en in gebieden met veel sneeuwval kunnen sneeuwkettingen soms verplicht zijn, zelfs met winterbanden. We leggen even uit hoe je de juiste keuze maakt. Je kan ze trouwens ook huren.

Om in de winter in de bergen te kunnen rijden en op je wintersportbestemming te geraken zijn sneeuwkettingen vaak verplicht, zelfs wanneer je auto op winterbanden staat. Zeker nu heel wat landen en streken hebben beslist om hun strooiactiviteiten te verminderen. Ze beperken zich tot het wegruimen van de sneeuw op de weg, want zout strooien kost de gemeenschap niet alleen handenvol geld, maar is ook vervuilend. Daarom laat men de wegen er liever wit bijliggen. Dat maakt winterbanden al even onmisbaar als kettingen. Die laatste moeten worden geïnstalleerd wanneer dat met verkeersborden wordt aangegeven of wanneer de sneeuwval het rijden bemoeilijkt (of wanneer een geparkeerde auto is ingeklemd na een periode met zware sneeuwbuien).

De verschillende soorten kettingen

  • Manueel op te spannen kettingen: Deze kosten het minst (70 tot 200 euro). De minst dure volstaan vaak voor occasioneel gebruik. De meer performante modellen zijn beter voor regelmatig gebruik. Toch zijn deze kettingen niet altijd even gemakkelijk om te monteren en vergen ze wat oefening. Bovendien moet je nog een tweede keer stoppen om ze weer op te spannen. Je mag er niet harder mee rijden dan 50 km/u.
  • Automatisch opspannende kettingen: Deze metalen kettingen zijn eenvoudiger om te leggen, na wat oefenen. Ze zijn geschikt voor regelmatig gebruik. Hun prijs begint bij iets meer dan 100 euro. Je mag er niet harder mee rijden dan 50 km/u.
  • Textielcomposiet kettingen: Ze gebruiken schakels in extreem sterk polyester en stalen ringen. Ze zijn in Frankrijk gehomologeerd voor het verkeersbord B26. Deze kettingen laten zich in een paar tellen monteren en zijn gemakkelijk op te bergen. Hun prijs van bijna 150 euro is vergelijkbaar met die van kettingen met automatische spanning. Opgelet: je mag er niet harder mee dan 40 km/u.
  • Frontaal te monteren kettingen (spikes of spinnen): Dit systeem laat zich het eenvoudigst monteren en verwijderen – na een eventuele voorbereiding voor je vertrek of voor de winter – zonder de velgen te beschermen, dankzij een adapter. Dit is de duurste optie (meer dan 300 euro), aangepast aan intensief gebruik. Ze kunnen ook worden gebruikt rond velgen die niet voor kettingen geschikt zijn. Je mag er niet harder mee rijden dan 50 km/u.
  • Sneeuwsokken: Deze oplossing is het gemakkelijkst te vervoeren in de koffer. Ze zijn goedkoop (maximum 100 euro). Let wel: ze zijn minder geschikt bij hevige sneeuwval en worden soms door de lokale besturen geweigerd. Niet aangeraden om mee op wintersport te vertrekken. Je mag er niet harder mee rijden dan 50 km/u.

De juiste kettingen kiezen

De meest efficiënte klassieke kettingen zijn die met beugels waarvan de schakels zijn behandeld tegen corrosie. Bij je keuze moet je rekening houden met hoe vaak je ze wil gebruiken, je budget en hoe gemakkelijk ze te installeren zijn (zie de types hierboven). Let wel altijd heel goed op dat ze passen rond de banden van je voertuig (breedte, hoogte en diameter), waardoor het aanbod kan worden beperkt. Bepaalde automodellen kunnen trouwens geen kettingen verdragen door te beperkte ruimte tussen de band en de wielkast. In dat geval kies je ‘innovatieve’ systemen met frontale montage. Let ook op voor je velgen: manueel of automatisch op te spannen kettingen kunnen ze beschadigen. Zorg er daarom voor dat er een velgbescherming is om krassen en putjes te vermijden, of kies voor kettingen met frontale montage. Op stalen velgen is geen enkele bescherming vereist als je kettingen met spanning kiest. Vermijd in elk geval sneeuwsokken. Die zijn niet aangepast aan gebruik op zwaar besneeuwde wegen (en soms zelfs verboden) of wanneer de hellingshoek groter wordt dan 9 procent. Manueel op te spannen kettingen zijn soms beter en veiliger dan automatische spanners door ruimtegebrek rond het wiel. Sommige kettingen met vereenvoudigde montage of bepaalde innovatieve modellen zijn beter aangepast aan recente voertuigen. Daarom is het belangrijk dat je naast je bandenmaat ook je automodel kan selecteren. Door de juiste keuze te maken, vermijd je schade aan je koetswerk of slechte reacties op de weg. De ideale oplossing is in elk geval een ketting met frontale montage.

De kettingen monteren

Volg de gebruiksaanwijzing en lees die op je gemak voor je vertrekt. Manueel te spannen kettingen moeten na een paar meter opnieuw worden opgespannen, waardoor je nog eens moet stoppen. Oefen altijd minstens één keer op voorhand bij je thuis om te begrijpen hoe je de kettingen moet monteren, onafhankelijk van het type dat je kiest. Anders kan het verhaal complex worden als je op het laatste moment tijdens een sneeuwbui alles moet uitdokteren langs de weg. Monteer de kettingen op de aangedreven wielen (vooraan voor een voorwieltrekker en achteraan op een achterwielaandrijver). Op achterwielaandrijvers is het aangeraden om kettingen te plaatsen op de vier wielen, net zoals op een vierwielaandrijver. Als je op slechts één as van een vierwielaandrijver kettingen legt, doe je dat best op de vooras.

Het is belangrijk dat je de kettingen monteert op een veilige plek, bij voorkeur op een kettingomlegparking. Wacht ook niet tot het laatste moment. Stop bij voorkeur op een vlakke ondergrond, maar niet op de weg. Voor je uitstapt, trek je de handrem op en doe je een veiligheidshesje aan. Om de kettingen te plaatsen heb je handschoenen nodig en een klein tasje of kussen om met je knieën op te gaan zitten. Ook een zaklamp is handig, net zoals een schopje om de sneeuw weg te scheppen op de parking van je skioord. Als je je kettingen te laat of op een gevaarlijke plek begint te monteren, dan kan je daar een boete voor krijgen, om nog maar te zwijgen over de verkeershinder die je veroorzaakt voor de andere weggebruikers. De politie of de rijkswacht kan een voertuig zonder of met slecht geplaatste kettingen de toegang tot de openbare weg ontzeggen.

Zodra er geen sneeuw meer op de weg ligt, verwijder je de kettingen zo snel mogelijk. Laat ze ook niet rond je wielen zitten op de parking van je bestemming als de auto niet regelmatig moet worden verplaatst. Op die manier vermijd je dat ze beschadigd geraken. Na het verwijderen moet je ze trouwens zo snel mogelijk spoelen om het zout te verwijderen en ze daarna afdrogen. Dat is de enige manier om roest of schimmel te vermijden.

Kettingen huren

Je kan kettingen huren in bandencentrales, gespecialiseerde winkels, handelaars in auto-accessoire, dealers, garages en zelfs bij particulieren. Let goed op de staat van het pakket en hun montage voor je vertrekt, en zorg ook dat ze compatibel zijn met je auto. Sommige autoverhuurders bieden ook de opties “winterbanden” en “sneeuwkettingen” aan.

Filmpjes rond het monteren

Hier vind je een aantal filmpjes over het monteren van de verschillende soorten sneeuwkettingen.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests