De wegcode in Frankrijk
Rijden in verschilt een beetje van het verkeer in België, vooral voor wat de snelheidsbeperkingen en het gebruik van richtingaanwijzers op een rotonde betreft.
De essentie
- Rechts rijden.
- Voorrang aan rechts, tenzij anders aangegeven.
- Veiligheidsgordels voor- en achterin verplicht.
- Snelheidslimieten: 30 – 50 – 70 – 80 – 90 – 110 – 130 (zie detaillering hieronder).
- Toegelaten alcoholgehalte in het bloed: 0,05 promille (0,02 voor jongeren onder 21 jaar).
- Minimumleeftijd om een auto te mogen besturen: 18 jaar (17 jaar vanaf 2024).
- Dichtheid van het wegennet: 1,77 km/km2.
- Verkeersinfo: autoroutes.fr (107.7 FM op de snelwegen), infotrafic en Bison futé.
- Voor een groot deel van de snelwegen, bruggen en tunnels moet je tol betalen.
- Ecovignet in Parijs, Rijsel, Lyon, Straatsburg, Toulouse en Grenoble.
De regels van de Franse wegcode
- Uitrusting en documenten
- Toegelaten snelheden
- Parkeerregels
- Voorrang en inhalen
- Regels rond kinderen
- Bijzondere regels
- Bijzondere verkeersborden
- Repressie
- Lexicon
- Nuttige nummers en links
Uitrusting en documenten
Verplicht
- Gevarendriehoek.
- Fluo hesje (verplicht voor bestuurder).
- Identificatie van het land van oorsprong achterop het voertuig (tenzij opgenomen in nummerplaat).
- Verzekerings- en inschrijvingsbewijs.
- Europees of internationaal rijbewijs.
- Attest voor het gebruik van het voertuig van een derde.
- De verplichting om alcoholtests aan boord te hebben werd in mei 2020 geschrapt.
- Winterbanden van november tot maart in bergstreken.
Aangeraden
- Fluo hesje voor elke inzittende van het voertuig.
- Europese parkeerschijf.
- Europees aanrijdingsformulier.
- Crit’Air-ecovignet voor grote steden (Parijs, Lyon, Rijssel, Straatsburg,…).
- Eerstehulpkit.
- Brandblusser.
- Reservewiel.
- Reservelampjes (halogeen).
- Noodhamer.
- Sneeuwkettingen voor bepaalde skigebieden.
Info over het Franse ecovignet.
Snelheidsbeperkingen
Type weg |
Toegelaten snelheid |
Verkeersbord |
Opmerkingen |
Snelweg |
130 km/u 110 km/u bij regenweer |
50 km/u bij minder dan 50 meter zichtbaarheid. Minimumsnelheid van 80 km/u op linkerrijstrook en 60 km/u op andere rijstroken, tenzij anders aangegeven of bij overmacht. 20 km/u lagere snelheidslimieten bij vervuilingspieken. 110 km/u met voorlopig rijbewijs*. |
|
Weg met 2x2 rijstroken en middenberm buiten bebouwde kom |
110 km/u 100 km/u bij regenweer |
50 km/u bij minder dan 50 meter zichtbaarheid. 20 km/u lagere snelheidslimieten bij vervuilingspieken. 100 km/u met voorlopig rijbewijs*. |
|
Buiten bebouwde kom |
80 km/u |
90 km/u op wegen met middenscheiding (vangrail of muurtje) en op stukken met minstens twee rijstroken in dezelfde richting. Sommige departementen schakelen over naar 90 km/u (aangeduid door de snelheidsborden langs de weg). |
|
Bebouwde kom |
50 km/u |
30 km/u in Parijs, Bègles, Bordeaux (2022), Grenoble, Lyon (lente 2022), Montpellier, Nantes, Rijsel (Lille) bijv. 30 km/u in Parijs (vanaf augustus 2021) |
|
Ringweg rond Parijs |
70 km/u |
Op de hele ringweg geldt voorrang aan rechts. Het Crit'Air-vignet is er verplicht sinds 1 juli 2019. |
|
Zone 30 |
30 km/u | ||
Woonerf |
20 km/u |
- Snelheidsbeperkingen buiten de regelmatige voorschriften zijn van kracht tot aan het volgende snelheidsbord, zelfs na een kruispunt.
- De maximumsnelheden kunnen worden aangepast naargelang de weersomstandigheden.
* Het voorlopig rijbewijs van 3 jaar geldt enkel voor wie zijn rijbewijs (opnieuw) behaalt in Frankrijk, of voor wie met een Europees rijbewijs van minder dan drie jaar oud in Frankrijk komt wonen. Deze mensen moeten zich (bij droog weer) op de snelweg houden aan een beperking van 110 km/u. Op autowegen is dat 100 km/u (in plaats van 110 km/u) tot wanneer het rijbewijs definitief wordt.
Parkeren
- Verboden om te parkeren voor een brandpaal.
- Verboden om te stoppen of te parkeren op een zebrapad.
- Verboden om met twee wielen op de stoep te parkeren.
- Verboden te parkeren voor de toegangsweg tot een garage of een poort langs de openbare weg, zelfs als dat je eigen poort of eigendom is.
- Verboden te parkeren tussen de rand van de weg en een doorlopende lijn op het wegdek indien de overblijvende breedte tussen het voertuig en deze lijn het voor andere voertuigen onmogelijk maakt om te passeren zonder de doorlopende lijn te overschrijden.
- Blauwe zone met Europese parkeerschijf, in functie van aanwijzingen op aanvullend verkeersbord. De standaard parkeerduur is één uur.
- In de betalende zones worden de regels aangegeven op de ticketautomaat.
- Verboden te parkeren in de buurt van een spoorovergang, bovenop een helling, in een bocht of op een kruispunt.
- Verboden te parkeren op bus- of tramhaltes.
- Verboden te parkeren op sporen.
- Een voertuig dat meer dan 7 dagen op de openbare weg wordt geparkeerd, mag worden afgesleept.
Voorrang en inhalen
- Voorrang aan rechts geldt op alle kruispunten zonder verkeersbord.
- Wanneer een voetganger oversteekt of aangeeft te willen oversteken, dan moet je stoppen. Soms staan er aanwijzingen op het wegdek die je moet naleven.
- Op een steile bergweg waar kruisen moeilijk is moeten afdalende voertuigen eerst stoppen. Daarna krijgt het zwaarste voertuig (of een voertuig met sleep) voorrang op het kleinere voertuig (of het voertuig zonder sleep). Bij vergelijkbaar formaat heeft het klimmende voertuig voorrang op het afdalende.
- Als de inhaalstrook is dichtgesneeuwd, is het verboden om de winterdiensten (strooiwagens en sneeuwruimers) in te halen die op de weg aan de slag zijn.
- Op een snelweg met drie rijstroken of meer mogen voertuigen met een sleep van meer dan 7 meter lang enkel de twee rechterrijstroken benutten. De meer naar links liggende rijstroken zijn voor hen verboden.
- Als een voertuig met ingeschakeld zwaailicht (en sirene) nadert, moet je zoveel mogelijk opzij gaan rijden om de doorgang vrij te maken, zeker wanneer het op de pechstrook rijdt. Als het tussen het overige verkeer rijdt, moet ervoor zorgen dat het doorgang krijgt.
- Wanneer een onderhoudsvoertuig op de pechstrook of de wegberm stilstaat of traag rijdt, moet je vertragen en een rijstrook opschuiven om een “veiligheidsdoorgang” te maken. Hetzelfde geldt wanneer een voertuig op de pechstrook staat met zijn waarschuwingslichten aan. Op een weg met maar én rijstrook of zonder pechstrook moet je sterk vertragen en zo veel mogelijk afstand nemen van de wegenwerkers.
- Je mag geen versperd kruispunt oprijden (ook niet bij groen licht). Je moet een kruispunt dus altijd vrij laten als je niet zeker bent dat je zal kunnen doorrijden. De stad Parijs kan voor deze regel zelfs op afstand boetes uitschrijven via camera’s.
- Motorrijders mogen niet tussen de voertuigen staan of rijden, met uitzondering van 21 departementen (die deel uitmaken van een testperiode tot 2024), waaronder Nord, Bouches-du-Rhône, Île-de-France, het grootstedelijk gebied Lyon, Vaucluse, Pyrénées-Orientales... De volledige lijst vind je hier (Franse wetstekst).
- Trams hebben altijd voorang.
- Je moet verplicht stoppen bij een stilstaande tram die passagiers laat in- of uitstappen op een plek zonder eigen bedding.
- In de bebouwde kom heeft een bus die zijn halteplaats verlaat (linkerrichtingaanwijzer geactiveerd) voorrang.
Kinderen
- Kinderzitje, zitverhoger of gehomologeerd insnoersysteem verplicht tot 1,35 meter of 10 jaar.
- Kinderen jonger dan 10 mogen niet voorin zitten (tenzij er geen achterbank is of het om een tegen de rijrichting in gemonteerd kinderstoeltje gaat.
- Sinds maart 2017 moeten kinderen jonger dan 12 verplicht een fietshelm dragen.
- Rookverbod (ook voor elektronische sigaretten) in de auto als er een minderjarige in het voertuig aanwezig is.
Andere bijzondere regels
- Aan een stopbord moet je minstens 2 seconden stilstaan.
- Je moet je rechterrichtingaanwijzer gebruiken bij het verlaten van een rotonde. Op een rotonde met meerdere rijstroken moet je de linkerrichtingaanwijzer gebruiken als je de linkerrijstrook wil gebruiken en vervolgens de rechterrichtingaanwijzer om terug van rijstrook te veranderen en de rotonde te verlaten.
- Het Place de l'Étoile in Parijs (Arc de Triomphe) wordt niet gezien als een rond punt. Er geldt dus voorrang van rechts. Wie het kruispunt oprijdt heeft voorrang.
- Op de snelweg is het verboden op de middelste of linkse rijstrook te blijven rijden als de rechtse strook vrij is.
- Aan een tolstation is het verboden om een gesloten rijstrook op te rijden (aangeduid met een rode X boven de doorgang). Het is ook verboden om achteruit te rijden aan een tolpoort. Bij problemen moet je de operator oproepen via de intercom.
- Op nieuwe secties met een geautomatiseerde péage (tol) met camerasysteem (free flow) moet er ofwel een elektronische tolbadge (télépéage) worden gebruikt, je nummerplaat op voorhand worden geregistreerd of achteraf worden betaald via internet of aan specifieke terminals.
- Je mag op een busstrook rijden om af te slaan, tenzij wanneer die door een doorlopende lijn wordt afgescheiden.
- Je mag niet met enkel de standlichten rijden.
- Bestuurders mogen geen oortjes inhebben. Bellen mag enkel via het handenvrij systeem van de auto.
- Het is verboden om te eten of drinken (zelfs een slok) achter het stuur.
- Je mag niet roken in de auto in het bijzijn van kinderen jonger dan 12.
- Fietsers zijn niet verplicht om op de fietspaden te rijden die op het wegdek zijn geschilderd, tenzij wanneer dat met een bord wordt aangegeven (rond bord met blauwe achtergrond).
- Op bergwegen ben je doorgaans verplicht om winterbanden (of sneeuwkettingen) te hebben tussen oktober en mei. Een nieuwe regel (2021) schrijft voor dat in bergachtige gebieden van 1 november tot 31 maart winterbanden OF winterkettingen moeten worden gemonteerd. Deze gebieden zijn aangegeven met specifieke borden.
- Spijkerbanden zijn toegelaten van de zaterdag voor 11 november tot de laatste zondag van maart het volgende jaar.
- De tijdelijke gele signalisatie ‘barrière de dégel’ (letterlijk vertaald: ‘dooibarrière’) geeft aan dat de weg verboden is voor vrachtwagens tijdens de dooiperiode om de structuur van de weg te behouden. Auto’s hebben er dus geen invloed van.
- Je mag niet op boswegen rijden, tenzij met een toelating.
- Het is verboden de motor te laten draaien als er geen bestuurder in zit.
- Motorrijders moeten gehomologeerde handschoenen (CE-certificaat) dragen.
- Op tolwegen brengt de radiofrequentie 107.7 FM alle zenders samen die dag en nacht verkeersinformatie brengen
Bijzondere verkeersborden
Repressie
- Dankzij bilaterale akkoorden met België heeft de Franse overheid toegang tot alle nodige gegevens om Belgische bestuurders te kunnen opsporen en hen thuis het pv te kunnen opsturen met het boetebedrag. Deze akkoorden gelden voor alle types inbreuken (parkeren, snelheid, bellen aan het stuur, gordeldracht, richtingaanwijzers, inhalen enzovoort).
- De CRS, nationale gendarmerie, nationale politie en stadspolitie mogen automobilisten verbaliseren binnen de grenzen van hun bevoegdheid.
- Moeilijk te herkennen anonieme voertuigen (Citroën, Dacia, Peugeot, Renault) kunnen rijdend flitsen. Doorgaans rijden ze 10 km/u trager dan toegelaten. Ze werken met een tolerantie van 11 km/u (14 km/u bij 110 en 16 km/u bij 130 op de snelweg). Let dus op als je een traag rijdende auto inhaalt op een departementsweg.
- Sinds 1 juli 2018 mogen de ordediensten het rijbewijs intrekken van bestuurders die door hun overtreding andere weggebruikers in gevaar brengen terwijl ze aan het telefoneren waren (geen richtingaanwijzer, volle lijn overschrijden, door het rood rijden,…).
- Virtueel rijbewijs met 12 punten voor buitenlandse bestuurders. Na verlies van alle punten: rijverbod van 1 jaar op Frans grondgebied. Een buitenlandse bestuurder die toch rijdt zonder punten op zijn rijbewijs, riskeert 2 jaar gevangenis en een boete van 4.500 euro.
- Er bestaat een systeem met kortingen op boetes als je snel betaalt. Omgekeerd kan het boetebedrag na 45 dagen worden verhoogd. Onderaan deze lijst vind je een link naar de forfaitaire boetebedragen.
- Rijden zonder Crit’Air-vignet of met een ongeldig vignet in een ZCR en ZPA: 68 tot 135 euro.
- Dronken rijden of rijden onder invloed: 135 tot 4.500 euro (tot 150.000 euro als je onder invloed een dodelijk ongeval veroorzaakt) en 6 punten.
- Bellen aan het stuur zonder handenvrij systeem: 135 euro en 3 punten.
- Niet dragen van veiligheidsgordel: 135 euro en 3 punten.
- Snelheidsovertreding: minstens 45 euro, 90 tot 375 euro voor overtredingen van 10 tot 50 km/u, 1.500 euro boven de 50 km/u en bij recidive 3.750 euro en een gevangenisstraf. 1 tot 6 punten.
- Parkeren waar dat niet mag: 35 euro met risico op afslepen (135 euro, afslepen en 3 punten als je je op een gevaarlijke of zeer hinderlijke plaats parkeert).
- De parkeertijd overschrijden of parkeren zonder te betalen waar dat wel moet: “Forfait post-stationnement” (FPS) en eventueel afslepen. Het bedrag van de FPS en zijn duur worden door de gemeente bepaald en verschillen per stad. Zo betaal je bijvoorbeeld 50 euro voor 6 uur in Parijs, 17 euro voor 5 uur in Rijsel en 60 euro voor 10 uur in Lyon (centrum). De FPS mag worden afgetrokken van het bedrag van het laatste ticket.
- Parkeren in blauwe zone zonder Europese parkeerschijf: 35 euro en eventueel afslepen.
- Gevaarlijk inhalen of overschrijden van volle lijn: 135 euro en 3 punten.
- Een geblokkeerd kruispunt oprijden: 135 euro.
- Negeren van voorrang, stopbord of rood licht: 135 euro en 4 punten.
- Tegen de richting in rijden: 135 euro en 4 punten.
- Verboden maneuver op snelweg (omkeren of achteruit rijden): 135 euro en 4 punten.
- Geen winterbanden of kettingen (aan boord): 135 euro en eventueel immobilisatie van het voertuig (nog geen sanctie in 2022/2023).
- Roken in de auto in het bijzijn van kinderen jonger dan 12: 68 euro.
- Een scherm (met uitzondering van navigatie of rijhulp) bekijken terwijl je rijdt: 1.500 euro, inbeslagname van het toestel en 3 punten.
- Alle gedrag dat door de ordediensten als gevaarlijk wordt beschouwd (vooral afgeleid zijn aan het stuur): 75 euro en 3 punten.
- Een tolpoort doorrijden zonder te betalen of fraude met tol: 375 euro.
- Andere overtredingen: 45 euro tot 750 euro en 0 tot 6 punten, of zelfs gerechtelijke vervolging, afhankelijk van de ernst van de feiten.
- Snelheidscontroles: talrijke vaste en mobiele controles, met verrekijkers, van op bruggen en met rijdende anonieme wagens. Officiële kaart van alle automatische controletoestellen voor snelheid of door het rood rijden.
- De foutenmarge van flitsers op de gemeten snelheid is 5 km/u onder de 100 km/u. Bij hogere snelheden dan 100 km/h wordt dat 5 procent (of 10 km/u en 10 procent in rijdende anonieme flitswagens). Opgelet: deze marge wordt bepaald in functie van de radar, die zelf 3 tot 4 km/u kan afwijken.
- Community-gebaseerde ‘rijhulp’ toegelaten (een lijst met 24 conforme toestellen).
- Lijst met barema’s van rijbewijspunten en boetes met vermindering, forfaitair en met vermeerdering in Frankrijk.
- Je kan je boetes online betalen.
Lexicon
Frans |
Duits |
1 trait danger |
1 streep = gevaar |
2 traits sécurité |
2 strepen = veilig |
Accident |
Ongeval |
Aire de chaînage |
Parking om kettingen om te leggen |
Alerte pollution |
Vervuilingspiek |
Allumez vos feux |
Steek uw lichten aan |
Aquaplanage |
Gevaar voor watergladheid |
Arbres inclinés |
Overhangende bomen |
Arrêt autorisé sur trottoir |
Stilstaan op trottoir toegelaten |
Attention danger |
Opgelet gevaar |
B.A.U. |
Pechstrook |
Barrière de dégel |
Gewichtsbeperking tijdens vriesweer |
Bouchon |
File |
Brouillard fréquent |
Gevaar op mistvorming |
Cédez le passage |
U heeft geen voorrang |
Chaussée déformée |
Vervormd wegdek |
Circulation différenciée |
Rijverbod voor vervuilende voertuigen |
Contrôles automatiques |
Automatische controle |
Crit’Air |
Ecovignet met de naam Crit'Air |
De … à … |
Van… tot… |
Défense d’entrer |
Geen toegang |
Déviation |
Omleiding |
Distance de sécurité |
Veiligheidsafstand |
Douane |
Douane |
Excepté |
Uitgezonderd |
Extérieur |
Langs buiten |
Fauchage |
Snoeiwerken |
Fermé |
Gesloten |
Fermeture |
Sluiting |
Fin d’allumage des feux |
Einde verplichting koplampen |
Fin d’interdiction aux automobilistes |
Einde verbod voor automobilisten |
Fin de chantier |
Einde wegenwerken |
Fin de déviation |
Einde omleiding |
Gare de péage |
Tolstation |
Gendarmerie |
Rijkswacht |
Halte |
Halte |
Horodateur |
Parkeermeter |
Incendie |
Brand |
Intempéries |
Storm |
Interdit à tous véhicules |
Verboden voor alle voertuigen |
Interdit aux motocyclistes |
Verboden voor motorfietsers |
Interdit du 16 au 31 du mois |
Verboden van de 16de tot de 31ste van de maand |
Interdit du 1er au 15 du mois |
Verboden van de 1ste tot de 15de van de maand |
Interdit sauf… |
Verboden behalve voor… |
Intérieur |
Binnen |
Limitation de vitesse |
Snelheidsbeperking |
Lu – Di |
Ma – Zo |
Lu – Sa |
Ma – Za |
Lu – Ve |
Ma – Vr |
Neige |
Sneeuw |
Obligatoire |
Verplicht |
Ouvert |
Open |
Ouvert jusqu’à |
Open tot |
Par route enneigée ou verglacée |
Bij sneeuw of ijzel |
Par temps de neige |
Bij sneeuw |
Par temps de pluie |
Bij regen |
Par verglas ou brouillard |
Bij ijzel of mist |
Péage |
Tol |
Pluie |
Regen |
Pneus neige admis |
Winterbanden toegelaten |
Pneus spéciaux admis |
Speciale banden toegelaten |
Pollution de l’air réduisez votre vitesse |
Luchtvervuiling, verminder uw snelheid |
Prière de ne pas stationner |
Gelieve niet te parkeren |
Prochaine sortie |
Volgende uitrit |
Rappel |
Herinnering |
Risque d’avalanche |
Lawinegevaar |
Risque de verglas |
Ijzelgevaar |
Rocade |
Kleine ring |
Roulez au pas |
Rijd stapvoets |
Route barrée |
Weg gesloten |
S’adresser à la mairie |
Wend u tot het stadhuis |
Sauf desserte locale |
Uitgezonderd plaatselijk verkeer |
Sauf résidents |
Uitgezonderd bewoners |
Sauf riverains |
Uitgezonderd omwonenden |
Section à vitesse régulée |
Traject met verlaagde snelheid |
Signal automatique |
Automatische slagboom |
Sortie d’engins |
Uitrit werfvoertuigen |
Sortie d’usine |
Fabrieksuitrit |
Sortie de véhicules |
Uitrit voertuigen |
Sous surveillance (tunnel / autoroute) |
Cameratoezicht (tunnel/snelweg) |
Stationnement interdit |
Parkeren verboden |
Stationnement payant |
Betalend parkeren |
Stationnement réglementé |
Gereglementeerd parkeren |
Suivre déviation |
Volg omleiding |
Sur la file de gauche/droite |
Op de linker-/rechterrijstrook |
Travaux |
Wegenwerken |
Trous en formation |
Gaten in het wegdek |
Un train peut en cacher un autre |
Na een trein kan nog een tweede volgen |
Véhicules lents |
Langzame voertuigen |
Véhicules surbaissés attention |
Verlaagde voertuigen: opgelet |
Verglas (fréquent) |
(regelmatige) ijzelvorming |
Vérifiez votre distance de sécurité |
Let op uw veiligheidsafstand |
Vitesse limitée |
Beperkte snelheid |
Voie de gauche/droite |
Linker-/rechterrijstrook |
Voie sans issue |
Doodlopende straat |
ZFE (zone faible émission) |
ZFE (lage-emissiezone) |
Noodnummers en automobilistenclubs
- SOS van op gsm: 112
- Politie: 17
- SAMU (in de bebouwde kom): 15
- Brandweer: 18
- Automobile Club Association
Deze informatie is ter indicatie en stamt uit 2017.
Vind hier informatie voor heel Europa
- Over alcohol aan het stuur
- Over de snelheidsbeperkingen
- Over winterbanden
- Over kinderzitjes
- Over dashcams
- Over radarverklikkers
De wegcodes van de buurlanden
- De verkeersregels van België
- De verkeersregels van Duitsland
- De verkeersregels van het Groothertogdom Luxemburg
- De verkeersregels van Italië
- De verkeersregels van Spanje
- De verkeersregels van het Verenigd Koninkrijk
- De verkeerregels van Zwitserland
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!