Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Opinie / De Redactie Ongefilterd - Dacia Extreme: een budgetmerk met een premiumversie?

Geschreven door Steven Appelmans op 16-05-2023

Wie kickt op luxe kan zijn Dacia (Jogger, Sandero Stapway, Spring of Duster) middels de Extreme-uitdossing opsmukken met de nodige bling. Maar: staat dat dan niet haaks op de budgetbeginselen van het merk?

Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Vandaag is het aan Steven Appelmans, die met de premium Extreme-versies van Dacia kon testrijden.

Even een korte situatieschets. Luca de Meo, sinds 2021 le grand patron bij Renault, heeft zich voorgenomen zijn merk(en) succesvol het volgende decennium binnen te loodsen. Of, om het met de woorden van de man zelf te zeggen: “Het Renaulution-plan bestaat erin het hele bedrijf te heroriënteren van volumes naar waardecreatie. Het gaat niet zozeer om een herstel, maar eerder om een grondige transformatie van ons bedrijfsmodel." 

Ik spreek jammer genoeg te weinig CEO's om daaruit te kunnen opmaken wat de flamboyante Italiaan dan wel voor ogen heeft. Voorzichtig gokkend zou ik zeggen dat hij met Reanult hoger de ladder op wil. Meer premium, quoi.

Een groeiplan dat klaarblijkelijk ook Dacia wordt verondersteld te volgen. Getuige dus de Extreme-uitvoeringen van zowel de Jogger, Duster, Sandero Stepway als Spring. Varianten die vooral bundelen wat qua comfortopties voorhanden is, aangevuld met wat koperbruine accenten (spiegels, inzetstukken in het interieur of het merklogo op de kofferklep), een andere stof voor de zetels, stickers met 'topografische motieven' én het Extended Grip dat het ESP en ASR wat vrijer laat (lees: meer wielspin laat genereren) zodat 'het verlaten van de platgereden paden' niet hoeft te eindigen in de eerste modderplas naast het asfalt.

Tja, ik wist het evenmin, maar blijkbaar zijn Dacia-rijders nogal avontuurlijke chauffeurs die al eens graag één worden met de natuur. Helemaal als het Jogger-eigenaars zijn. Die kunnen dankzij het Sleep Pack - een kist in de koffer die zich origamigewiijs laat openvopuwen tot een heus bed-met-commode - zelfs blijven maffen in de ongerepte wildernis waar de verhoogde monovolumer hen ondertussen heeft gebracht.

Het sop en de kool

Da's dus hetzelfde Dacia dat in 2004 de Europese markt op kwam gerold met de Logan. Een gerecycleerde Clio die vooral goedkoop wou zijn. En daar ook zijn succes aan te danken heeft. Eerlijk vervoer was het. Ontdaan van alle franjes, maar met voldoende praktische gemak om te beantwoorden aan de verzuchtingen van een publiek dat niet meer geld kon of wou geven aan zijn rollend materieel. 

Een basiswaarde die Dacia door de jaren heen is gaan verfijnen. Met bij tijd en wijlen zelfs een snuif échte luxe genre een automaat of een navigatiesysteem. Waardoor de opvolgers van die Logan alsmaar meer als volwaardige alternatieven werden beschouwd. Zij het nog altijd aan een fractie van de prijs van wat dat comfort elders moest kosten.

Een basisvereiste, dat laatste, dat echter alsmaar minder van tel lijkt te zijn. 'Het avontuurlijkere outdoorleven' en Dacia, da's immers een connectie die er alleen maar is om er meer geld uit te kunnen slaan.

In een tijd waar het voor particulieren haast onmogelijk is geworden zich voor een schappelijk budget nog een nieuwe (gezins)wagen aan te schaffen, zou het bijzonder jammer zijn dat één van de laatste overgebleven vrijhavens voor die doelgroep zich door wat marketinggewauwel financieel ook onbereikbaar zou maken. 

Voor alle duidelijkheid, het is - voorlopig - niet meer dan een bedenking. Een open vraag waar iedere geïnteresseerde zelf het antwoord op moet formuleren. Omdat er - opnieuw voorlopig - nog altijd voor elk wat wils is bij de Roemenen. Het kan nog altijd spotgoedkoop. Maar het moet niet meer. 

De Extreme-uitdossing is dan ook wat het is: een bijkomende uitdossingstrap, vooral in het leven geroepen om het de meerwaardezoekers wat makkelijker te maken. Een behoorlijk percentiel Dacia-rijders vinkte namelijk sowieso al redelijk wat opties af. Extra's die Dacia nu dus gewoon heeft verzameld in een aankledingsniveau. 

Maar, eentje dat - gecombineerd met een full option Jogger Hybrid - zich ondertussen wel al vermarkt voor 27.750 euro...

 

 

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten