Wanneer beleidsmakers besluiten in een verkeerszone de maximumsnelheid van 50 km/u terug te brengen naar 30 km/u, rechtvaardigen zij dit meestal met het argument van een verhoogde veiligeheid én een vermindering van de verontreiniging en de uitstoot van broeikasgassen.
Vooral dat laatste punt wordt nu echter meer en meer ondermijnd door effectenstudies die het tegendeel aantonen. Uit het laatste onderzoek, dat is uitgevoerd door CEREMA, een gerenommeerde Franse organisatie, blijkt duidelijk dat de waarheid heel anders ligt.
Koude of warme motor
De studie van CEREMA had tot doel na te gaan welke factoren van invloed zijn op de uitstoot van broeikasgassen en luchtverontreiniging. De belangrijkste van de in aanmerking genomen factoren waren snelheid, brandstofverbruik en verkeersomstandigheden (helling, geladen of ongeladen voertuig, al dan niet koude start, enz.)
Er werd vastgesteld dat het emissieniveau van CO2 (broeikasgas) en fijnstofdeeltjes (NOx en PM10) zeer laag is bij een gestabiliseerde snelheid van 70 km/h. Bij 30 km/u komt daar een belangrijkste verzwarende factor bij in de vorm van motortemperatuur.
Bij een "koude" motor wordt er tot 25% meer CO2 en 20 % meer NOx uitgestoten als gevolg van het extra verbruik van de motor als die "onder belasting" komt te staan. Vooral dan bij zeer lage snelheden omdat de ingeschakelde versnelling een kortere overbrengingsverhouding heeft.
Concreet blijkt dus uit de studie dat het verkeer bij lage snelheid extra vervuiling veroorzaakt, vooral bij file-verkeer of wanneer de motor nog koud is.
Wat zijn de oplossingen?
Volgens CEREMA zal een algemene beperking van de snelheid tot 30 km/u een negatief effect hebben op de luchtkwaliteit en dus op de gezondheid van de bevolking. Oplossingen bestaan in een vermindering en/of aanpassing van het wagenpark. Immers, met minder voertuigen op de weg zal de vervuiling evenredig afnemen op basis van een identieke verdeling van de motortypes.
Hier komt de tweede factor die het niveau van luchtverontreiniging en broeikasgasemissies positief kan beïnvloeden in het verhaal. De overstap naar elektrische mobiliteit zou een belangrijke stap voorwaarts kunnen betekenen.
Voorwaardelijke wijs, omdat CEREMA daar zo zijn bedenkingen bij heeft. Voor het onderzoekscentrum zal, alvorens te beweren dat dit de wonderoplossing zou zijn, op concrete en geverifieerde wijze moeten worden vastgesteld dat elektrische auto's over hun gehele levensduur (van productie tot recycling) een gunstiger koolstofbalans hebben dan modellen met een verbrandingsmotor (hybride of niet).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!