Het wetenschappelijke magazine Nature heeft de resultaten gepubliceerd van een studie uitgevoerd door de ONG ICCT (Internationale Raad voor Schoon Transport) in samenwerking met de universiteit van Colorado, het Milieu-instituut van Stockholm en het Internationale Instituut voor de Analyse van Toegepaste Systemen (Verenigde Staten). Het onderzoek analyseerde de gevolgen van de vervuiling als gevolg van de verschillen tussen de normuitstoot in het laboratorium en de reële uitstoot op de weg. Daaruit bleek dat de emissie van NOx, en dan vooral van stikstofdioxide NO2, in 2015 goed was voor 107.600 voortijdige overlijdens.
38.000 te veel
De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat de fraude wereldwijd 38.000 extra overlijdens heeft veroorzaakt. 80 procent daarvan viel te betreuren in China (31.400 doden waarvan 10.700 door de fraude), de Europese Unie (28.500/11.500) en Indië (26.700/9.400). Het ICCT geeft verder in zijn communiqué aan dat “dieselwagens 50 procent meer stikstofoxiden uitstoten dan de officieel toegelaten normen”. Dat betekent dat er 4,6 miljoen ton NOx bijkwam bovenop de 13,2 miljoen ton van 2015.
Laboratoriumprobleem
Als de voertuigen de laboratoriumtests zouden hebben gehaald, dan was de NOx-uitstoot blijven steken op 8,6 miljoen ton NOx. Maar het is erg moeilijk om de laboresultaten op de openbare weg te reproduceren, en vice-versa. Dat komt omdat in het lab een vast model wordt gebruikt, terwijl in werkelijkheid elke bestuurder zijn eigen rijstijl heeft en het onmogelijk is om iedereen volgens de norm te laten rijden. De testprocedures zijn bovendien opgesteld door de overheden, die daar een wettelijke en fiscale druk aan hebben toegevoegd. Omdat de wetgevers zich bewust zijn geworden van de problemen met de huidige normen, hebben ze beslist om de meetmethodes in het lab aan te passen zodat ze nauwer aansluiten bij de werkelijkheid.
Schuldige?
Deze studie van het ICCT lijkt vooral de frauderende constructeurs veel kwalijk te nemen. De onderzoekers roepen bovendien de openbare instanties op om te reageren zodat het aantal overlijdens als gevolg van de stikstofoxidenuitstoot kan worden beperkt. Maar ze voegen meteen toe dat de auto niet de hoofdoorzaak is. Vrachtwagens en bussen hebben nog meer bijgedragen aan de meeruitstoot, met een surplus van 76 procent. Maar voor we de diesel op de weg doodverklaren, moet er ook nog worden gekeken naar de vervuilingscijfers van onze woningen (verwarming), van de industrie en van de scheepvaart, die veel minder worden gecontroleerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!