De Europese auto-industrie staat op een scharnierpunt. Inzake batterij- en bepaalde andere technologieën heeft ze zich laten inhalen door China en de VS. Het (waarschijnlijke) einde van de verbrandingsmotor is een uitdaging voor de 13 miljoen mensen die in Europa in de automobielsector werken. De directeur-generaal van ACEA, de Nederlandse Sigrid de Vries, zei daarover: “Een van de belangrijkste uitdagingen voor de autosector in de afgelopen jaren is de enorme hoeveelheid nieuwe wetgeving voor de autosector, van het terugdringen van de CO2-uitstoot via de uitlaat tot de integratie van criteria wat betreft duurzaamheid en due diligence.”
Euro 7
Ze voegde daaraan toe: “Hoewel de legitimiteit van deze initiatieven niet ter discussie staat en de sector veel investeert in de verwezenlijking van haar doelstellingen, kan en moet Europa beter zijn best doen om ervoor te zorgen dat de wetgeving consistent, haalbaar en competitief is in een mondiale context.” De kritiek is dan ook duidelijk gericht tegen beslissingen van de Europese instellingen die de hele sector zouden kunnen schaden. Zo is het recente Euro 7-voorstel over vervuilende emissies een uitstekend voorbeeld van een verordening die de belangrijkste beslissingen en investeringen van de Europese autoconstructeurs nog ingewikkelder en onzekerder zal maken, zonder de milieuvoordelen die ze beweert op te leveren.”
LEES OOK – Luca de Meo (ACEA): 'Europa moet stimuleren in plaats van reguleren'
ACEA-cijfers
De ACEA schat dat de overgang naar de Euro 7-norm zou leiden tot een gemiddelde prijsstijging van 2.000 euro per doorsnee auto. Deze extra kosten voor verbrandingsmodellen, die over het algemeen door particulieren worden gekocht, zullen gezinnen er naar verwachting toe aanzetten de levensduur van hun huidige voertuig te verlengen. Dit zal een "contraproductief" effect hebben. De vereniging wijst erop dat de huidige Euro 6-norm, samen met de toename van het aantal elektrische voertuigen, de NOx-uitstoot in 2035 al met 80% kan verminderen ten opzichte van 2020. De overgang naar Euro 7 “zou hooguit 4 extra punten voor auto's en 2 extra punten voor vrachtwagens opleveren”. Een “marginaal” effect in vergelijking met de hoge investeringskosten om aan de voorgestelde toekomstige normen te voldoen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!