2017 zou de doeldatum zijn voor de automobielsector. De ACEA (vereniging van Europese autoconstructeurs) schat na een ontmoeting met het regelgevende comité van de Europese Commissie dat de industrie pas tegen september 2017 zal kunnen slagen voor “meer realistische” uitstoottesten die “de omstandigheden van de reële wereld weerspiegelen”. En dit door de NEDC-testcyclus te vervangen door bijvoorbeeld de WLTP. De vereniging specificeert echte dat dit slechts een eerste stap is in de richting van schonere auto's.
Niet te snel
In haar communicatiestrategie meldt de ACEA onder andere dat de normen niet te snel te streng mogen worden. In het bijzonder voor dieselmotoren. Want als de eisen drastisch verstrengen, dan zouden constructeurs “met het oog op de ontwikkelingskosten” en de nodige technologie bepaalde dieselmotoren kunnen laten vallen. Dat zou nadelig kunnen zijn voor heel wat autobestuurders, maar vooral voor wie met lichte vrachtwagens rijdt. Precies binnen dit segment wordt immers vooral op diesel gereden.
CO2 en NOx: vijandige broers
We moeten de sector dus de tijd geven om de nodige veranderingen te plannen “zonder de belangrijke rol van de diesel voor het behalen van de toekomstige CO2-doelstellingen in het gedrang te brengen”. Temeer daar er tegelijk gewerkt moet worden aan de vermindering van de vervuilende uitstoot van onder andere stikstofoxiden en fijnstof. De constructeurs verklaren zich bereid om de uitdaging aan te gaan op voorwaarde dat de politiek hen geen buitensporige beperkingen oplegt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!