Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Uitstootnormen: ACEA schuift nieuwe test naar voren

Geschreven door Olivier Duquesne op 12-10-2015

De vereniging van Europese autoconstructeurs heeft na haar ontmoeting met de Europese autoriteiten aangestuurd op een meer realistische uitstoottest, zonder echter overhaast te werk te gaan.

2017 zou de doeldatum zijn voor de automobielsector. De ACEA (vereniging van Europese autoconstructeurs) schat na een ontmoeting met het regelgevende comité van de Europese Commissie dat de industrie pas tegen september 2017 zal kunnen slagen voor “meer realistische” uitstoottesten die “de omstandigheden van de reële wereld weerspiegelen”. En dit door de NEDC-testcyclus te vervangen door bijvoorbeeld de WLTP. De vereniging specificeert echte dat dit slechts een eerste stap is in de richting van schonere auto's.

Niet te snel

In haar communicatiestrategie meldt de ACEA onder andere dat de normen niet te snel te streng mogen worden. In het bijzonder voor dieselmotoren. Want als de eisen drastisch verstrengen, dan zouden constructeurs “met het oog op de ontwikkelingskosten” en de nodige technologie bepaalde dieselmotoren kunnen laten vallen. Dat zou nadelig kunnen zijn voor heel wat autobestuurders, maar vooral voor wie met lichte vrachtwagens rijdt. Precies binnen dit segment wordt immers vooral op diesel gereden.

CO2 en NOx: vijandige broers

We moeten de sector dus de tijd geven om de nodige veranderingen te plannen “zonder de belangrijke rol van de diesel voor het behalen van de toekomstige CO2-doelstellingen in het gedrang te brengen”. Temeer daar er tegelijk gewerkt moet worden aan de vermindering van de vervuilende uitstoot van onder andere stikstofoxiden en fijnstof. De constructeurs verklaren zich bereid om de uitdaging aan te gaan op voorwaarde dat de politiek hen geen buitensporige beperkingen oplegt.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten