Waarbij we meestal denken aan verbrandingsprocessen (industrie, verwarming) en het (weg)verkeer als producenten van fijnstof, toon onderzoek van de Yale universiteit en van het Max Planck-instituut aan dat er nog een grote, minder besproken factor meespeelt: asfalt. Dat gaat zowel over het asfalt op onze wegen, als over roofingmaterialen, die in stedelijke gebieden samen voor zo’n 65% van het oppervlak bedekken.
Hitte en zon als bepalende factoren
Asfalt is een product van petroleum, met het bindmateriaal als tweede potentiële vervuiler. Tot nu toe werd er vanuit gegaan dat deze materialen geen uitstoot hadden, omdat er enkel werd gemeten op de omgevingstemperatuur. Maar uit het onderzoek blijkt dat de uitstoot van fijne deeltjes sterk toeneemt wanneer het asfalt warmer wordt, zoals bij de opslag ervan (80-140°C), het aanbrengen (120-160°C) en op hete dagen met veel zon, waarbij het asfalt tot 67°C warm kan worden, terwijl roofing zelfs 75°C haalt.
Uit experimenten in gecontroleerde omstandigheden blijkt dat de uitstoot van asfalt verdubbelt van 40°C tot 60°C, wat dus de haalbare temperaturen zijn op een zonnige zomerdag. En over de zon gesproken: als er naast warmte ook zonlicht wordt aangebracht op het asfalt, neemt de uitstoot nog veel meer toe. De onderzoekers concluderen dat, gezien de hoge uitstoot en de grote hoeveelheid asfalt dat er wordt gebruikt, asfalt meer fijne deeltjes (PM2,5) uitstoot dan het wegverkeer, zeker als er vergeleken wordt met moderne auto’s met partikelfilters. De wetenschappers roepen dan ook op dat er, net als bij het verkeer, ook bij asfalt gekeken moet worden naar schonere oplossingen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!