Een tip voor iedereen die een onderzoek wil publiceren: zorg ervoor dat het door een onafhankelijke partij is uitgevoerd, en zorg ervoor dat, als je wetenschappelijke beweringen doet, het de peer review door andere wetenschappers kan doorstaan. De communicatiedirecteur bij Aston Martin heeft de eerste les wetenschappelijk deontologie duidelijk gemist en besloot een betaald onderzoek uit te brengen waaruit zou moeten blijken dat een elektrische wagen toch niet zo interessant is voor het milieu. Een conclusie die mooi zou passen bij de recente beslissing van het merk om nog even te wachten met het ontwikkelen van zijn eigen EV's.
80.000 km?
Het onderzoek kwam tot de conclusie dat een elektrische wagen minstens 80.000 km moet afleggen voor hij 'groener' wordt qua CO2 dan een benzinewagen. Een conclusie die doet denken aan de controversiële reportage van de RTBF van in 2019 en die dan ook snel werd tegengesproken door diverse experts. Wat blijkt na verder onderzoek: de financierders van het onderzoek zijn dezelfden die het hebben uitgevoerd, terwijl alles herleid kan worden tot Clarendon Communications, een communicatiebureau van de vrouw van de directeur van overheids- en bedrijfszaken bij Aston Martin. Ook Bosch, Honda en McLaren hadden mee betaald voor het onderzoek. De gegevens zouden verkeerd overgenomen zijn van een eerder onderzoek van Polestar. Wat een PR-stunt moest worden, is dus uitgedraaid op een PR-nachtmerrie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!