Een van de grootste struikelblokken bij het kopen van een elektrische wagen, toch in het oog van heel wat automobilisten, is de beperkte autonomie van de huidige batterijwagens. De constructeurs strijden daarom om de grootste batterijacapaciteit om een steeds grotere actieradius te kunnen beloven. Een tendens die zich weer zal omkeren volgens Markus Duesmann, de baas van Audi.
Infrastructuur en ervaring
In een interview met CNET over de toekomst van EV's zegt Duesmann dat in de toekomst het huidige principe van steeds grotere en zwaardere batterijen om een grotere autonomie te bekomen in de loop van de tijd zou moeten afnemen. Volgens hem is deze strijd slechts tijdelijk en bedoeld om potentiële en nog onzekere klanten gerust te stellen voor hun range anxiety, die niet noodzakelijk terecht is.
Volgens Duesmann zijn er twee fundamentele elementen die de komende jaren aanzienlijk zullen veranderen: de publieke laadinfrastructuur en de ervaring die wordt opgedaan met het besturen van een elektrische wagen. Met steeds meer laadpunten en -mogelijkheden - ook al heb je thuis geen lader - zal de vrees voor een lege batterij afnemen. En ook de laadtechnologie evolueert, met kortere laadtijden als gevolg, waardoor je niet per se lang aan de paal moet hangen voor een volle batterij.
Het andere aspect is dus de ervaring met dit type wagens, zoals Duesmann uitlegt: "Vandaag ga je naar het tankstation om brandstof en is het niet meer dan normaal dat je je energiebron krijgt om te rijden. Met elektrische wagens is het minder natuurlijk, je moet je gedrag een beetje aanpassen. Maar eenmaal je eraan bent gewend, denk ik dat de grootte van de batterijen nog verder kan afnemen, omdat ze auto's onnodig zwaar en duur maken. En ze worden er ook te groot door".
Virtueuze cirkel
Dit toekomstbeeld over EV's is niet uniek voor de CEO van Audi. Ook Elon Musk is het daarmee eens. Hij betreurt dat de presentaties van nieuwe elektrische voertuigen veranderd zijn in verplaswedstrijden over het vermogen en de actieradius. De excentrieke Zuid-Afro-Amerikaan geeft zelfs aan dat Tesla nog bezig is met het evalueren van het beste compromis tussen gewicht en autonomie voor de Cybertruck.
Door de grootte van de batterijpakketten te verminderen, kunnen de constructeurs de massa van de EV's verlagen, met ook een kortere laadtijd en een betere rijdynamiek als gevolg. Dezelfde prestaties kunnen bovendien met een lager vermogen kunnen behaald, terwijl ze ook minder vervuilen qua bandenslijtage en vooral bij de productie van de batterijen. Het zou een welkome ontwikkeling zijn, gezien de explosieve groei van het aanbod aan batterijwagens in de komende jaren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!