Naast e-diesel en e-gas kijkt Audi ook naar e-benzine. In een labo in Leuna (Saxen-Anhalt) heeft de constructeur samen met Global Bioenergies S.A. 60 liter van het goedje geproduceerd. Deze voorraad e-benzine op basis van biomassa kan nu worden getest in een motor. De synthetische brandstof is geen fossiele brandstof. Er kwam dus geen aardolie te pas aan de productie ervan. De ingenieurs hebben namelijk vloeibaar iso-octaan gecreëerd. Daarvoor zijn verschillende stappen nodig. De biomassa wordt eerst omgevormd naar gasvormig isobuteen (C4H8). Dat wordt dan omgevormd tot iso-octaan (C8H18) door er waterstof aan toe te voegen.
Schoner
In tegenstelling tot klassieke benzine bevat het goedje geen zwavel of benzeen. Het klopwerende vermogen van het product heeft als voordeel dat de efficiëntie van de motor toeneemt. De medewerkers van het project willen het productieproces nu aanpassen. Ze willen de basis van biomassa schrappen en enkel nog werken met CO2 en waterstof uit hernieuwbare bronnen. Daardoor zal de CO2-balans van e-benzine nog verbeteren. Als het ooit rendabel en grootschalig realiseerbaar wordt, dan kan het samen met e-diesel de verbrandingsmotor helpen om een vuist te maken tegen elektrische oplossingen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!