Volgens Volkswagen zorgt de plaatsing van een GPF-filter (Gasoline Particulate Filter) voor een vermindering met 90 procent van de uitstoot van roetdeeltjes voor benzinemotoren met directe injectie. Net als Mercedes, dat hier al mee gestart is, heeft de Volkswagen-groep dus beslist om zijn benzinemotoren met directe injectie uit te rusten met een partikelfilter. De GPF-filter gaat er vanaf juni 2017 komen op twee modellen van de groep alvorens geleidelijk aan geplaatst te worden op de rest van het gamma van de merken.
VW Tiguan en Audi A5
De eerste modellen die van de GPF gaan profiteren zijn de Volkswagen Tiguan voor zijn 1.4 TSI-motoren met 125 en 150 pk en de Audi A5 voor de 2.0 TFSI met 252 pk. Andere modellen zullen volgen. Tegen 2022 zullen zeven miljoen benzinevoertuigen van de Volkswagen-groep uitgerust zijn met die technologie. De GPF is minder duur dan zijn FAP-tegenhanger bij de dieselmotoren. Door de filter op de moteren met directe injectie te plaatsen bereidt Volkswagen zich voor op de Euro 6-norm, die verplicht zal worden vanaf 1 september 2017 voor nieuwe auto’s. Vanaf die datum zal het aantal toegelaten roetdeeltjes overgaan van de huidige 6x1012/km naar 6x1011/km.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!