De zelfstandig rijdende wagen had de wind een lange tijd in de zeilen, maar inmiddels is de storm gaan liggen en blijkt die autonome auto een stuk complexer dan enkele jaren geleden gedacht. En nu blijkt die technologie nog vervuilend ook. Dat is toch wat Massachusetts Institute of Technology (MIT) besluit na een diepgravende studie over de milieueffecten van zelfstandig rijdende auto's.
Een autonome wagen van niveau 5 heeft een heleboel sensoren en camera's nodig die gestuurd worden door slimme software die krachtige microprocessoren, complexe computers en overkoepelende datacentra nodig heeft om optimaal te functioneren. En dat vraagt een enorme hoeveelheid energie.
En dat zou ervoor zorgen dat de koolstofvoetafdruk van de zelfstandig rijdende auto problematisch wordt, zelfs al gaat het om elektrisch aangedreven wagens. Bovendien zou die autonome technologie ervoor kunnen zorgen dat de gebruiksfrequentie kan toenemen omdat individuele verplaatsingen vergemakkelijkt worden en omdat je tijdens die vereenvoudigde verplaatsingen ook andere dingen kan doen. Dit zou de uitstoot van verontreinigende stoffen verder doen toenemen.
Supercomputers
De studie van MIT, uitgevoerd door de onderzoekers Soumya Sudhakar, Vivienne Sze en Sertac Karaman, gaat ervan uit dat 1 miljard van de 1,45 miljard auto's die vandaag rondrijden autonoom (en geëlektrificeerd) zouden zijn. Een dergelijk wagenpark zou 0,14 gigaton extra broeikasgassen in de atmosfeer pompen, allemaal veroorzaakt door de bewerkingen die de computers moeten uitvoeren bij het verwerken van de informatie die verstrekt wordt door de camera's, de sensoren, de radars en de lidars. De zelfrijdende auto is, naast een vervoermiddel, vooral een supercomputer op wielen.
Nu gaat het onderzoeksteam van de Massachusetts Institute of Technology er wel vanuit dat de auto- en de IT-industrie oplossingen gaan ontwikkelen die de besturingssystemen efficiënter maken, zodat ze minder energie verbruiken terwijl ze toch meer bewerkingen uitvoeren. Ook de organisatie en uniformisering van het wegennet zou het integratieproces van de autonome auto aanzienlijk versnellen en energiezuiniger maken. Er ligt dus nog werk op de plank!
We kunnen ook gewoon zelf blijven rijden, natuurlijk...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!