Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Baas van Volkswagen gelooft niet in waterstof

Geschreven door Frédéric Kevers op 20-05-2021

Voor de baas van de Volkswagen-groep is de brandstofcel op waterstof niet de juiste oplossing in het streven naar emissievrije mobiliteit. Maar moet de batterij-elektrische wagen dan de enige oplossing zijn volgens hem?

Herbert Diess, CEO van de VW-groep, baseert zich op de wetenschap om te argumenteren dat de brandstofcel op waterstof niet de oplossing is voor een emissievrije mobiliteit. Volgens hem zou enkel de elektrificatie met batterijen een efficiënte oplossing kunnen bieden voor deze milieukwestie. Of verdedigt Diess hiermee gewoon de keuzes van zijn eigen bedrijf?

Geloven in de wetenschap

Deze uitspraak van de baas van Volkswagen kwam via Twitter, in een boodschap aan de kandidaat-opvolgers van Angela Merken voor de post van bondskanselier en aan de huidige Duitse minister van Transport. Om zijn standpunt te onderstrepen dat waterstof niet de oplossing is, verwijst Diess naar een studie van het Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK), waarin wordt geconcludeerd dat de ontwikkeling van personenwagens op waterstof schadelijk zou zijn voor het klimaat door het gebrek aan energie-efficiëntie van dit type aandrijflijn, vanwege zijn productiekost en de ontoereikende en onzekere beschikbaarheid van grondstoffen die nodig zijn voor de productie van waterstofgas.

Uit de PIK-studie blijkt dat - bij de huidige stand van zaken - de keuze voor batterij-elektrische voertuigen de meest verstandige oplossing is voor een uitstootvrije mobiliteitsstrategie. Romain Sacchi, een lid van het PIK-studieteam, vertelde The Guardian dat waterstof, indien geproduceerd met de huidige elektriciteitsmix in Europa, de uitstoot van broeikasgassen zou verhogen - niet verlagen - in vergelijking met het gebruik van fossiele brandstoffen.

Volkswagen ID.4

Complexe industrialisatie

Afgezien van het zuiver ecologische aspect is volgens Diess de voornaamste valkuil van waterstof de industrialisatie, de implementatie en het vervoer ervan. Maar hoewel het verschil in energie-efficiëntie ontegensprekelijk is, lijkt het probleem van het vervoer en de exploitatie niet zo ingewikkeld als de Volkswagen-baas beweert. Het transport kan op dezelfde manier gebeuren als voor de huidige fossiele brandstoffen, via weg-, rivier- of zeevracht, terwijl ook de opslag vergelijkbaar blijft met die van diesel, benzine of LPG/CNG, hoewel waterstof wel beter afgesloten tanks vereist vanwege de erg kleine moleculen.

In vergelijking daarmee lijkt het aanleggen of aanpassen van het elektriciteitsnet op zeer hoge spanning om grote hoeveelheden snelle laadstations - van 100 tot 350 kW - te kunnen leveren op plaatsen met een beperkte oppervlakte, vaak ver van de elektriciteitsbron, ons niet zo voor de hand liggend en gemakkelijk te realiseren, laat staan goedkoop.

Onhandige communicatie?

Het is een feit dat het Volkswagen-concern, in zijn wens om de negatieve gevolgen van Dieselgate uit te wissen, zich heeft geconcentreerd op de batterij-elektrische auto - met de ID.3 en ID.4 als speerpunten - zonder een andere weg te overwegen en dat het niet over het budget beschikt om te investeren in waterstof, in tegenstelling tot zijn grote rivalen, BMW en Mercedes. Dit media-uitstapje naar de grote politieke besluitvormers is dus vooral een oefening in communicatie en lobbying. Probeert Volkswagen de waterstofrace stil te leggen omdat het er zelf niet aan kan deelnemen?

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten