Naast het duurzamer maken van het ontginningsproces is een van de grootste uitdagingen voor het 'vergroenen' van EV's de recyclage van het batterijpakket nadat de auto niet meer rijdt of de accu's versleten zijn. Vooral deze stap is iets waar een elektrische wagen meer belastend kan zijn voor het milieu dan een verbrandingswagen. De batterijen van een oude elektrische wagen kunnen eventueel nog een tweede leven krijgen als thuisbatterij of als bufferbatterij voor het elektriciteitsnet, maar eens de cellen zelf ook versleten zijn, moeten ze wel gerecycleerd worden om een grote afvalberg te vermijden.
95% recycleerbaar
Dat is wat Volkswagen poogt te doen in zijn EV-recyclagefabriek in Salzgitter. Het is een pilootproject om een nieuwe, meer efficiënte manier te testen om batterijen te recycleren, met een gehoopte opbrengst tot 95% van de materialen van het accupakket. "We weten al dat erecycleerde grondstoffen net zo doeltreffend zijn als nieuwe materialen. Ons doel is om de toekomstige celproductie te ondersteunen met gerecycleerde materialen om te voldoen aan de snel stijgende vraag naar batterijen", aldus Mark Möller, technisch ontwikkelingsdirecteur binnen de VW-groep.
Om ze te kunnen recycleren, moeten de batterijen eerst worden gedemonteerd alvorens ze letterlijk in de shredder worden gegooid om alle materialen los te maken van elkaar. Vervolgens wordt de vloeibare elektrolyt weggepompt, waarna de overgebleven vaste stof kan worden gezeefd en gescheiden tot er enkel nog de verschillende grondstoffen overblijven. Het eindresultaat zijn zakken vol plastic, metaal en 'zwart poeder' van lithium, kobalt, nikkel en mangaan die allemaal opnieuw gebruikt kunnen worden en zo de ontginning van deze materialen kunnen beperken. De Salzgitter-fabriek kan tot 3.600 accupakketten per jaar recycleren, een aantal dat wel nog zal moeten worden opgedreven naarmate we steeds meer elektrisch zullen rijden...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!