De CO2-referentie van bedrijfswagens wordt gebruikt om het voordeel alle aard (VAA) te berekenen op basis waarvan de personenbelasting wordt geheven en is afhankelijk van het type voertuig dat wordt ingeschreven. Met een groei van het aantal auto's met een hogere CO2-uitstoot is deze referentie ook toegenomen, in die mate dat er een anomalie is verschenen in het systeem aan het einde van het boekjaar 2019, die de totale CO2-uitstoot deed stijgen. Een maas in het net die is dichtgemaakt door de kamercommissie Financiën.
Dieter van Besien, afgevaardigde voor écolo-Groen: "De huidige wetgeving stimuleert in feite een verhoging van de CO2-uitstoot van het wagenpark. Dat is de wereld op zijn kop." Een bittere constatering die een 'simpele' oplossing kreeg met de goedkeuring van een wetsvoorstel van de groengezinde partijen die de CO2-referentie niet meer laat toenemen. Nog een gevolg van deze beslissing is dat de referentiewaarden voor CO2-uitstoot in 2020 zijn verlaagd naar de waarden van 2018. Het doel is dus om het aantal inschrijvingen van meer vervuilende voertuigen te beperken om zo de effectieve CO2-uitstoot van het wagenpark te verminderen - waarbij het debat nog steeds woedt over de plug-in hybrides, die fiscaal zeer interessant zijn maar onvoldoende correct worden gebruikt qua opladen. Met een lege batterij vervuilen ze namelijk meer dan de gewone brandstofauto's die op papier een veel hogere CO2-uitstoot hebben. De stemming is goedgekeurd zonder de steun van PTB, dat zich onthield, en zonder N-VA en Vlaams Belang, die tegen waren.
Bron: Belga
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!