In 2011 werden in ons land 165.000 autowrakken ingezameld. Maar liefst 91 procent van de totale ingezamelde massa werd gerecycled, wat een pak beter is dan het minimum dat de EU aan haar lidstaten oplegt. Europa schrijft namelijk voor dat 85 procent van de massa van afgedankte auto's moet worden gebruikt voor recyclagedoeleinden, hergebruik of het opwekken van energie. In België, dat met zijn score op de derde plek staat in Europa, na Cyprus en Bulgarije, is dat het werk van 111 verwerkingscentra die zijn erkend door Febelauto, het Belgische beheersorganisme voor afgedankte voertuigen.
De ontmanteling vindt plaats volgens een strikte procedure. Eerst verwijderen technici alle giftige vloeistoffen en gevaarlijke onderdelen. Ze demonteren ook herbruikbare onderdelen. Wat overblijft, gaat de schredder in, die het wrak vermaalt. Ons land onderscheidt zich echter door wat er daarna gebeurt, de zogenoemde post-shreddertechnologie. De restanten worden daarbij met zorg gesorteerd, waarbij gebruik wordt gemaakt van de verschillende eigenschappen van de materialen waaruit ze bestaan: dichtheid, korrelgrootte, magnetisme, elektrisch geleidbaarheid of optische kenmerken. De centra willen hun techniek nog finetunen om tegen 2015 tot een recyclagepercentage van 95 te komen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!